Soraya Post och Stina Svensson toppar F!:s lista till EU-valet

Soraya Post och Stina Svensson toppar Feministiskt initiativs lista till Europaparlamentet, det beslutades vid partiets kongress idag.

– Jag är stolt över att ha fått EU att erkänna antiziganism som särskild form av rasism mot romer, fått igenom en resolution om förbud av nazistiska och fascistiska organisationer och gjort EU:s utrikespolitik mer feministisk under den gångna mandatperioden. Det finns mycket att göra, och jag vill fortsätta arbeta för ett feministisk, socialt jämlikt och klimatvänligt EU. Efter fem år i parlamentet är jag ännu mer övertygad om att vi måste förbättra själva EU och EU-institutionerna. Om vi tar bort EU-parlamentet i Strasbourg och behåller det i Bryssel så sparar vi både pengar och skyddar miljö och klimat, säger Soraya Post som toppar Feministiskt initiativs EU-lista.

Soraya Post har under de senaste åren lyckats föra upp mänskliga rättigheter högst på agendan i EU-parlamentet, bland annat genom att bilda ett internationellt nätverk mot rasism samt initierat och drivit igenom införandet av en roma-vecka i EU-parlamentet.

Feministiskt initiativs andranamn på EU-listan är Stina Svensson, som var nära att bli invald i EU 2014.
– Jag ser fram emot att vi får minst två mandat i det kommande EU-valet. Det behövs fler feminister i Europaparlamentet. Vi ser hur nationalism och sexism breder ut sig inom EU vilket drabbar många kvinnor, barn och minoritetsgrupper hårt. Jag kommer att arbeta för att få ett slut på mäns våld mot kvinnor, för att hela EU ska förbjuda sexköp och införa samtyckeslag enligt svensk modell, säger Stina Svensson.

Som ordinarie ledamot i Fi:s partistyrelse har Stina varit extern kontaktperson inom nätverket Brussel’s call to end trafficking and prostitution in Europe. Stina samordnar dessutom det nybildade europeiska nätverket FUN (Feminists United Network Europe).

Hela Feministiskt initiativs lista till Europaparlamentet:
1. Soraya Post, 62, Göteborg/Bryssel, EU-parlamentariker
2. Stina Svensson, 49, Göteborg, Stödassistent
3. Jaime Gomez, 58, Höör, Dataingenjör
4.Toktam Jahangiry, 45, Malmö, Utbildare – våld i nära relationer
5. Joakim Månsson Bengtsson, 26, Lund, Utvecklingsledare

Valberedningens motiveringar finns här.

Under helgen 8-10 februari har Feministiskt initiativ hållit valkonferens och kongress i Sundsvall. Farida al-Abani valdes till ny partiledare bredvid Gita Nabavi. Partiet valde också ny partistyrelse, partisekreterare samt presenterade valplattformen inför vårens val till EU-parlamentet.

För mer information och intervjuer:
Kontakta pressjouren 0706-100 191 eller press@feministisktinitiativ.se