Tre skåningar i Feministiskt initiativs styrelse

Gudrun Schyman från Simrishamn valdes idag till Feministiskt initiativs talesperson tillsammans med Sissela Nordling Blanco och Stina Svensson. När kongressen idag även valde partistyrelse utsågs Amanda Mogensen, 40 år från Lund och Ingrid Mauritsson, 48 år från Malmö till ledamöter.

– Jag är oerhört taggad och glad att få förtroende som talesperson igen. Utan pengar men med ett stort engagemang ska vi ut i valrörelsen och utmana de andra partierna med en politik som på allvar utgår från kvinnors rättigheter och mänskliga rättigheter. Jämställda löner, öppna gränser och en helt ny kulturpolitik är exempel på det, säger Gudrun Schyman, som är tillbaka som talesperson för Feministiskt initiativ.

– Det är skarpt läge nu. Vi går ut i en valrörelse där Feministiskt initiativ utmanar de andra partierna och bilden av Sverige som ett jämställt och öppet land fritt från diskriminering, säger Amanda Mogensen omvald ledamot i Feministiskt initiativs styrelse.

– Vi ska synas och värva röster med hjälp av kreativitet, argument, mod och fantasi. Att få en plats i Riksdagen är självklart avgörande för våra möjligheter att föra fram de feministiska frågorna om jämställda löner, avskaffandet av mäns våld mot kvinnor och en likvärdig skola, säger Ingrid Mauritsson ny ledamot i Feministiskt initiativs styrelse.

Talespersoner för Feministiskt initiativ
Sissela Nordling Blanco, 25 år, Stockholm (omval)
Gudrun Schyman, 64 år, Simrishamn
Stina Svensson, 42 år, Stockholm, (omval)

Styrelseledamöter i Feministiskt initiativ
Julia Bahner, 26 år, Göteborg
Zandra Bergman, 27 år, Sundbyberg
Linnea Bruno, 37 år, Stockholm
Hanna Dalesjö, 30 år, Gävle
Patrik Erdes, 32 år, Göteborg (omval)
Zakia Kahn, 46 år, Uppsala (omval)
Kajsa Markström, 18 år, Umeå
Ingrid Mauritsson, 48 år, Malmö
Amanda Mogensen, 40 år, Lund (omval)
Helena Molin, 29 år, Stockholm (omval)
Sahar Mosleh, 34 år, Solna (omval)
Sissela Nordling Blanco, 25 år, Stockholm (omval)
Maria Pettersson, 35 år, Stockholm (omval)
Gudrun Schyman, 64 år, Simrishamn (omval)
Stina Svensson, 42 år, Stockholm (omval)

För mer information:
www.feministisktinitiativ.se
Pressjour: 0706-100 191

Pressbilder på kandidaterna finns här: http://www.feministisktinitiativ.se/pressbilder.php

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Vår vision är ett samhälle fritt från maktstrukturer där de mänskliga rättigheterna respekteras. Vi utmanar den politiska ordningen och de etablerade partierna med en genomgripande politik mot alla former av diskriminering.

Presskontakt Press & Media, intervjuförfrågningar 0761074582

Feministiskt initiativ (Fi)