Två månader innan valet: Feministiskt initiativ ökar

Två månader innan valet går Feministiskt initiativ framåt. Den senaste månaden har såväl medlemsantalet som antalet medlemsgrupper ökat.
–
Det är jättekul! Vi växer över hela landet och står redo att förnya politiken tillsammans, säger Maria Pettersson, partisekreterare i Feministiskt initiativ.

Feministiskt initiativ ställer nu upp i 8 landsting och 41 kommuner i höstens val, och bara den senaste månaden har fem kommuner tillkommit på listan. Detta kan jämföras med 2014 då Feministiskt initiativ ställde upp i 22 kommuner och 5 landsting, och tog plats i 13 kommuner.

Den senaste månaden har även 10 nya medlemsgrupper tillkommit - nu finns det medlemsgrupper i totalt 95 kommuner över hela landet.

Men hur är Feministiskt initiativs chanser att komma in i riksdagen?

– Vi har aldrig haft bättre förutsättningar att komma in i riksdagen än vad vi har nu! Dessutom gör valresultatet i förra valet att vi får valsedlar tryckta och distribuerade till alla vallokaler i hela landet. Det kommer att ha en avgörande betydelse. Vi går in i valrörelsen starkare än någonsin, säger Maria Pettersson.

Den senaste månaden har Feministiskt initiativ fått 230 nya medlemmar och har nu totalt 5309 stycken.

Några av de kommuner där Feministiskt initiativ nyligen anmält att de ställer upp till val är Boden, Gnesta och Härryda.

Här kan du se i vilka kommuner Feministiskt Initiativ ställer upp.

Här kan du se i vilka landsting Feministiskt Initiativ ställer upp.