Maria Jansson. FOTO: Jesper Mattsson

Förenklad framgångssaga om arbete för jämställdhet i filmbranschen

För att förbättra kvinnors villkor inom filmindustrin och förändra den bild som ges av kvinnor krävs strukturella förändringar. Könsbalans på nyckelposter räcker inte, visar en ny studie av genusforskaren Maria Jansson, som också kommenterar Svenska filminstitutets vd-skifte.

MER UR FREDAGSNUMRET:

NYHETER

Militarism förstör miljön och hotar klimatet

Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet (IKFF) har antagit ett uttalande som kräver erkännande av kopplingen mellan militarism, miljöförstöring och klimatförändringar.

Vårdgivare avvaktar med att behandla unga transpersoner

Astrid Lindgrens barnsjukhus har fattat beslut om att inte inleda pubertetshämmande hormonbehandlingar på minderåriga med diagnosen könsdysfori, rapporterar flera medier. Påbörjade behandlingar kan fortsätta efter information om risker och kunskapsläge. Nya behandlingar kan komma att ges inom ramen för kliniska studier.

Expo söker universell symbol för demokratin

Stiftelsen Expo utlyser en tävling för att ta fram en ny symbol som representerar demokratin, med målet att överrösta antidemokratiska symbolers spridning i samhället.

KRÖNIKA

Samhället står faktiskt inte på kvinnors sida

Vi lever i ett samhälle av män för män. Ett samhälle som låter kvinnor mördas och män gå fria från våldtäkt. Men nu är det dags att bygga om varje grundsten i samhället, skriver Maj Karlsson (V).

DEBATT

Stoppa massakern i Colombia

”Feministiskt initiativ fördömer, i de starkaste ordalag, de tydliga kränkningarna av rätten till protest och av de mänskliga rättigheterna som den colombianska regeringen begår inför omvärldens ögon”, skriver Jaime Gomez (Fi).

Varken mod eller kärlek till kvinnor gör en man

”Problemet är inte att Ekis vill diskutera kön, könsroller eller könsmaktsordning. Det är vi många som vill, och som gör”, skriver Sam Holmqvist, som har invändningar mot historieskrivningen i nyutkomna boken Om könets existens av Kajsa Ekis Ekman.

• Sociala frågor
  • Media, kommunikation