Ferroamps nya solsträngsoptimerare, ​SSO Gen 2,

Prisvinnande solsträngsoptimerare levereras i volym

Ferroamps nya solsträngsoptimerare, SSO Gen 2, som vann Intersolar Award tidigare i år levereras i volym till kunder. De första kundinstallationerna genomfördes under slutet av andra kvartalet och produkten är nu i full produktion

- Sedan Augusti har vi levererat mer än 1 600 st till kunder där de mottagits mycket väl både avseende installation och drift. Att de dessutom har 33% högre kapacitet än SSO generation 1 ses som mycket positivt. Bara under de tre första månaderna av volymleveranser till kund med den nya SSO Gen 2, kommer vi ha levererat lika många som vi levererade under hela 2019. Vi ser nu vilken potential som finns att öka produktionsvolymerna parallellt med förbättringar i prestanda varefter industrialiseringen i våra Generation 2 projekt blir klara,  säger CTO Björn Jernström.

- Vår höga leveransförmåga och den goda kundfeedbacken är verkligen ett steg framåt som säkrar vår förmåga att växa våra systemleveranser,  säger Chief Growth Officer Mattias Nyström och berättar vidare;

- Många kunder har väntat på att SSO Gen 2 skall komma ut på marknaden. Vi går nu in i fjärde kvartalet med en väl fungerande leveranskedja för produkten. Den kan nu levereras med kort ledtid till kund vilket är oerhört viktigt. Vi räknar med fortsatt stor efterfrågan under senare delen av året för att vara redo för tillväxt i utbyggnaden av solel med nya regler efter årsskiftet.

Svenska Ferroamp Elektronik AB är ett snabbväxande företag inom cleantech som erbjuder avancerade energi- och effektoptimeringslösningar för fastigheter. Hjärnan i systemet – EnergyHub – samlar data från övriga komponenter för att optimera energiflödet mellan solpaneler, energilagring och nätet, med hjälp av avancerade algoritmer.