Svenska produkter ger säkrare leveranser och tryggare ekonomi

Svenska produkter ger säkrare leveranser och tryggare ekonomi

Det har aldrig varit hetare än nu att installera solceller och marknaden växer kraftigt. Till följd av detta har även energilagring, i form av batterier blivit alltmer intressant. Ett av de solcellsbolag som märkt av den kraftiga ökningen av förfrågningar på energilager är Solviq i Trollhättan.

-  Det märks att många kunder nu fått upp ögonen på fördelarna, inte bara med att lagra solenergi, utan också att bygga egna ekosystem med produktion, lagring och laddning. På så sätt skapas möjligheten att undvika effekttoppar, fortsätta ladda elbilen när solen inte lyser och på det stora hela få en bättre förståelse för den egna energianvändningen, säger Tomas Ivarsbo, medgrundare och projektansvarig på Solviq.

Precis som många andra är Solviq angelägna om att bygga ett starkt lokalt varumärke med nära relationer till kunderna och menar att en stor del av förtroendet de bygger ligger hos deras leverantörer då förseningar och produkter som inte håller måttet snabbt skulle kunna skada den goda relationen.

- Då blir det lätt att rekommendera Ferroamp och Nilar med den lagertillgänglighet och kvalitet de har. Det ger oss en större ekonomisk trygghet med färre reklamationer och säkra leveranser, vilket ger oss nöjda kunder, berättar Tomas.

En viktig faktor för Solviqs kunder är miljöaspekten kring såväl produktion som transport. Genom att välja svenska produkter tar man ett steg längre för att hela projektet ska bli så närproducerat som möjligt eftersom montörerna redan utgår från lokala kontor med kort resväg. Långa transporter kan annars ta lång tid att kompensera med solenergin som monteras.

- Det finns en sund medvetenhet hos kunderna och miljöaspekten är en av våra mest frekventa frågor från de kunder som besöker vår EnergyStore på Överby Köpcentrum i Trollhättan, säger Tomas.

Det är en tydlig trend på den svenska marknaden att intresset för energilager ökar. I statistiken från energimyndigheten det utläsas att tillväxttakten för den installerade soleleffekten var 36% mellan 2019 och 2020 medan tillväxttakten för energilager var över 130%, dvs avsevärt högre än solelutbyggnaden. På den tyska marknaden har utvecklingen gått ännu fortare. Uppemot 90% av alla solelanläggningar på villamarknaden ansluter numer energilager till sina solcellssystem.

Ferroamp och Nilar lyckades framgångsrikt ta cirka 30% av energilagermarknaden i Sverige under 2020 tack vare sin avancerade och miljövänliga teknik som utvecklats och producerats i Sverige.

- Med början för ett år sedan då pandemin utbröt och även stoppet i Suez Kanalen nu i år så har hela världen fått uppleva hur känsligt hela systemet av transporter och leveranser mellan Asien, Europa och Nordamerika är. Resultatet av dessa händelser är att det nu blivit global brist på elektronikkomponenter för alla branscher i hela världen, vilket vi läser om i tidningarna. Det känns därför tryggt att ha den största delen av leveranskedjorna för våra produkter här hemma i Sverige så vi kan leverera till våra kunder trots de tuffa omvärldshändelserna, säger Mattias Nyström, Chief Growth Officer på Ferroamp.

Om Solviq

Solviq Sverige AB har som ett av de första solcellsföretagen i Sverige öppnat butik för solceller, elbilsladdare och energilagring. Den första butiken, som de kallar EnergyStore by Solviq, ligger i Trollhättan och lockar kunder från stora delar av Västsverige. I EnergyStore kan kunderna tillsammans med kunniga säljare bättre anpassa sin solcellsinvestering utifrån sina behov. I butiken finns produkter från ett flertal välkända varumärken, däribland Ferroamp och Nilar.