Veolia i samarbete med Ferroamp

Veolia i samarbete med Ferroamp

Veolia har ingått ett samarbetsavtal med Ferroamp Elektronik AB för att utveckla nya tjänster för industri- och fastighetskunder inom området energioptimering. Samarbetet rör initialt EU-projektet Grow Smarter, i vilket Veolia medverkar som partner.

Grow Smarter syftar till att utveckla lösningar som gör städer mer hållbara och leds av Stockholm Stad. Veolias uppgift i projektet är att sänka energiförbrukningen i olika fastigheter runt om i Stockholm. I Veolias arbete med övervakning och optimering av elanvändningen i fastigheterna används Ferroamps EnergyHub-system med smart elmätare, integrerade solceller och batterilager.

Veolia hjälper städer, industrier och fastigheter såsom sjukhus, skolor, bostadsrätter mm att leda, optimera och förbättra deras resursutnyttjande. Vi är stolta över partnerskapet och tror att Ferroamps EnergyHub-system är ett perfekt verktyg för Veolia i deras leverans, säger Björn Jernström, VD och grundare av Ferroamp Elektronik AB.

Veolias arbete innebär att fastigheterna förbereds för framtida utmaningar och gör dem mer energieffektiva. EnergyHub samlar i det sammanhanget in högupplöst mätdata, utifrån vilken Veolias experter analyserar elanvändningen för att optimera fastighetsdriften.

Våra förbättringar bygger på arbetsmodellen Målstyrd energiförvaltning och effektivisering - allt för att fastigheterna ska uppnå sina energi- och effektmål och på så sätt minska sina kostnader och sin miljöpåverkan. EnergyHub är ett viktigt tillägg i vår leverans inom fastighetssegmentet,  säger Peter Andersson, Concept Manager Smart Cities på Veolia.

Ferroamp Elektronik AB utvecklar och tillverkar EnergyHub, ett system för energimätning och strömutjämning som integrerar solelproduktion, energilager och elbilsladdning i fastighetens elsystem. EnergyHub-systemet är flexibelt, modulärt och skalbart, och passar olika typer av fastighetsprojekt.

Ferroamp Elektronik AB, grundat 2010, är ett snabbväxande företag inom clean-tech som erbjuder avancerade energi- och effektoptimeringslösningar för fastigheter. Ferroamp har en skalbar plattform som erbjuder möjlighet att kombinera patenterad teknologi i en egenutvecklad EnergyHub med alternativa energikällor och energilager. I en unik lösning kan också flera byggnader kopplas ihop i ett microgrid - Powershare. Kunder är idag framförallt fastighetsbolag, energikonsulter och elkraftbolag. Ferroamp har erhållit flera framstående internationella miljöpriser. Huvudkontoret ligger i Spånga utanför Stockholm.