Björn Jernström, Ferroamps grundare och CTO

Ferroamp utvecklar V2X med Polestar och CTEK

Ferroamp inleder ett utvecklingsprojekt tillsammans med bland andra Polestar och CTEK, för utveckling av Vehicle-to-Everything (V2X) baserat på Ferroamps teknikplattform.

Vehicle-to-Grid (V2G) och Vehicle-to-Home (V2H), eller mer generellt Vehicle-to-Everything (V2X), gör det möjligt för parkerade bilar att bidra med sin batterikapacitet för exempelvis minskning av effekttoppar, reservkraft vid strömavbrott eller stödtjänster för elnätet.

- Hittills har laddning av elbilar setts som en utmaning som ytterligare riskerar att öka effektbristen i våra stora städer eller lokalt i våra fastigheter. Smart laddning och smarta styrsystem kan delvis hantera dessa utmaningar, men med de olika applikationer som V2X medger, blir elbilen istället en viktig del av lösningen. En flotta av elfordon kan minska fastigheters effektbehov, elbilsägare kan få en intäkt genom att låta bilens batteri leverera stödtjänster till elnätet, villaägaren kan få reservkraft från bilen vid strömavbrott och många andra spännande tillämpningar, säger Björn Jernström, CTO på Ferroamp.

Ferroamps spetskompetens och patenterade teknologi är central i projektet, som syftar till att etablera tvåvägskommunikation och skapa säkra energiflöden mellan fordon, fastigheter, lokal energiproduktion och elnätet.

Konkret innebär det att Ferroamps DC/DC laddlösning vidareutvecklas till en kompakt dubbelriktad laddare med en flexibilitet som stödjer en mängd olika tillämpningar och framtida affärsmodeller för V2X. En viktig del är integrationen till EnergyHub-systemet som ger fastighetsägaren en helhetsbild och ett ägarskap av fastighetens totala effektbehov inkluderande all belastning, solceller, stationärt energilager och elbilar med V2X funktion.

- Att driva den här utvecklingssatsningen tillsammans med en svensk elbilstillverkare som befinner sig i teknikens absoluta framkant känns extra roligt och relevant. Vi bygger dessutom vidare på det samarbete vi sedan tidigare etablerat med CTEK, avslutar Björn Jernström.

I det treåriga utvecklingsprojektetingår även Göteborg Energi och Chalmers för forskning av systempåverkan, utveckling av styralgoritmer och affärsmodeller kopplade till V2X.  Projektet har en total budget på 30 MSEK och finansieras av Energimyndigheten och de deltagande företagen Ferroamp, Polestar, CTEK, Göteborg Energi och Chalmers.

För ytterligare information, kontakta:
Björn Jernström, CTO, 070-930 89 82

Ferroamp Elektronik AB, grundat 2010, är ett snabbväxande företag inom clean-tech som erbjuder avancerade energi- och effektoptimeringslösningar för fastigheter. Ferroamp har en skalbar plattform som erbjuder möjlighet att kombinera patenterad teknologi i en egenutvecklad EnergyHub med alternativa energikällor och energilager. I en unik lösning kan också flera byggnader kopplas ihop i ett microgrid - Powershare. Kunder är idag framförallt fastighetsbolag, energikonsulter och elkraftbolag. Ferroamp har erhållit flera framstående internationella miljöpriser. Huvudkontoret ligger utanför Stockholm.

Presskontakt Corporate Communications Manager +46 (0)8 400 143 10