Pressmeddelande -

FFFI fördömer Belgiens beslut att frige iranske diplomaten Assadi dömd för terrorism

Svensk-iranier, sympatisörer till Iranska nationella motståndsrådet (NCRI), håller en demonstration utanför den belgiska ambassaden idag kl. 16:30.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran fördömer i starkaste möjliga ordalag frigivningen av den iranska regimens diplomat Assadollah Assadi som är dömd till 20 års fängelse för terrorism.

Den belgiska regeringen släppte Assadi idag som en del av en fångutväxling med regimen i Teheran. Det trots att regimens dömda terroristdiplomat hade 15 år mer att avtjäna för terrorism.

Det belgiska agerandet är lagvidrigt och strider mot ett tidigare beslut från landets högsta konstitutionella domstol om att den belgiska regeringen måste informera offren om Assadis eventuella frigivning på förhand. Det legitimerar dessutom regimens gisslandiplomati där utländska medborgare i Iran kan arresteras på falska grunder för att kräva eftergifter från deras hemländer.

Assadis frigivning slår i ansiktet på hans offer, inklusive många svensk-iranier som stöttade ett fritt och demokratiskt Iran genom att delta i iranska oppositionens sammankomst i Paris i juni 2018. Den uppmuntrar också regimen i Teheran att ta till terrorism mot iranska kritiker, aktivister och den organiserade iranska oppositionen i EU utan lagliga och diplomatiska konsekvenser.

Iranier bosatta i Sverige och EU, som kämpar mot den religiösa diktaturen i Iran och arbetar för att främja mänskliga fri- och rättigheter i landet, har lämnats försvarslösa utan skydd mot Teherans regim. Detta är särskilt bekymmersamt då regimen i Teheran är känd som världens främsta sponsor av terrorism.

Svensk-iranier, sympatisörer till Iranska nationella motståndsrådet (NCRI), kommer hålla en demonstration utanför den belgiska ambassaden i Stockholm idag för att att protestera mot Belgiens skamliga beslut att frige iranska regimens dömda terroristdiplomat.

Tid: fredagen, den 26 maj, kl. 16:30

Plats: Kungsbroplan 2, utanför den belgiska ambassaden

Kontakt media: 076 339 55 55

Bakgrund