FFFI fördömer terroristattacken i Paris

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) fördömer i starkaste ordalag terroristattackerna i Paris, den 13 november, och sänder sina kondoleanser till alla de som förlorat nära och kära i denna fega attack mot civila.

Fredagens tragedi är inte bara en hänsynslös attack mot det öppna samhället utan syftade på att sprida skräck och rädsla.

Islamiska staten har tagit på sig ansvaret för de fasansfulla morden i Paris men det vore ett misstag om EU:s ledare fortsätter att endast fokusera på en enskild extremistgrupp utan att ta hänsyn till det verkliga hotet som är islamisk fundamentalism.

Detta onda fenomen fanns långt innan Islamiska statens uppkomst i Syrien som ett resultat av iranska regimens destruktiva inblandning i landet och revolutionsgardets militära och finansiella stöd för Assads mördande av syriska befolkningen. Detta kommer att fortsätta hota västvärlden så länge som dess ledare fortsätter att blunda för den verkliga källan i jakt på enkla och lätta lösningar.

Lösningen på detta problem ligger varken i flera inbjudan till Teheranregimens representanter eller ökat engagemang och ökad samordning med prästerskapet, som är världens främsta statliga sponsor med högsta antalet avrättningar per capita.

Det är tid att se över den skamliga eftergiftspolitiken mot regimen i Teheran och aktiv motarbeta och stoppa dess destruktiva inblandning i Syrien, Irak, Libanon och andra länder i regionen genom terrorstyrkan, revolutionsgardet, vilken är den verkliga orsaken för uppkomst av extremistgrupper som Islamiska staten.

• iran
  • iranska regimen
  • fffi
  • utrikespolitik