FFFI välkomnar EU:s beslut att svartlista Irans underrättelsetjänst

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) välkomnar EU:s beslut att svartlista och införa sanktioner mot en del av iranska regimens ministerium för underrättelsetjänst och två regimtjänstemän för terrorplaner i Europa.

Beslutet fryser finansiella tillgångar i EU som tillhör regimens underrättelsetjänst och två iranier, däribland en iranska diplomat, som låg bakom regimens terrorattentat mot iraniernas stora sammankomst för ett fritt och demokratiskt Iran i juni 2018.

Teheranregimens underrättelsetjänst misstänks även för att ha planerat politiska mord i Danmark och Nederländerna förra året.

FFFI applåderar Sveriges stöd för dessa straffåtgärder och uppmanar regeringen att anta en mer beslutsam politik gentemot Iran som bemöter regimens stöd för terrorism och människorättskränkningar.

Svensk- och exiliranier har under flera år uttryckt oro för iranska regimens växande hotbild. De har betonat att dessa olagliga aktiviteter styrs från regimens ambassader och planeras av agenter från regimens underrättelsetjänst som missbrukar diplomatiska beskickningar.

FFFI uppmanar regeringen att stänga iranska regimens ambassad i Stockholm och föreningar, som Imam Ali center, ansvariga för spionage och terrorhot mot iranska dissidenter och demokratiaktivister i Sverige samt för att sprida prästerskapets fundamentalism. Säpo och polisen bör utreda dessa olagliga aktiviteter och åtala och utvisa de ansvariga, i synnerhet iranska regimens underrättelseagenter som utger sig för att vara diplomater.

• terrorism
  • iranska regimen
  • iran
  • fffi