Fiat 500 fick toppresultat i Euro NCAP:s krockprov

5 stjärnor till nya Fiat 500! Idag tillkännages de senaste resultaten från Euro NCAP och Fiat 500 uppfyller mer än väl förväntningarna på säkerhetssidan. Fem stjärnor totalt med toppoäng i front och sida. Dessutom fick Fiat 500 tre stjärnor för barnskyddet och två stjärnor för fotgängarskyddet. Fiat 500 är den första bilen med så höga säkerhetsresultat i denna storlek – bilen är endast 355 cm lång! Nya Fiat 500 väntas till Sverige vid årsskiftet. Det är den första gången en så kompakt bil byggts för att klara fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Detta grundar sig på en stark struktur men också i den höga säkerhetsnivån vad beträffar utrustning. Hela sju krockkuddar är standard utom i den enklaste basversionen. Det är den enda kompaktbilen som erbjuder knäkrockkudde. Även antisladdsystemet ESP ingår i standardutrustningen. Fiat 500 är inte bara säker utan även miljövänlig! Den kommer inledningsvis med tre motorer: två bensinmotorer och en dieselmotor. Både den 1,2-liters bensinmotorn på 69 hk (119 g Co2/km) och den 1,3-liters Multijetdieseln på 75 hk (111 g Co2/km) klarar de svenska kraven för att kvala in som miljöbilar. Dieselmotorn har partikelfilter som standard. Den tredje motorn: en 1,4-liters 16v på 100 hk är det sportiga alternativet med en 0-100 km/tim acceleration på 10,5 sekunder och en toppfart på över 180 km/tim. Nya Fiat 500 är utvecklad av Fiats eget Centro Stile och kommer att tillverkas vid Fiats fabrik i Tychy, Polen. Nya Fiat 500 är en mycket kompakt 3-dörrars bil: Den är 355 cm lång, 165 cm bred, 149 cm hög och har ett axelavstånd på 230 cm. Med dagens toppresultat befäster Fiat sin ställning som en biltillverkare med säkerheten högst upp på dagordningen. Sedan tidigare har Fiat Croma, Fiat Grande Punto och Fiat Bravo också maxresultatet fem stjärnor! Fiat 500 kommer till Sverige vid årsskiftet. Utrustning och priser är inte fastställda. Se länk till Euro NCAP: http://www.euroncap.com/tests/Fiat_500_2007/298.aspx Bilder: På nya Fiat 500 finns på www.fiatautopress.com Inget lösenord eller användarnamn behövs. Se även: http://www.fiat500.com Torbjörn Lundgren Informationschef/PR Manager Italienska Bil AB Box 57 Fyrislundsgatan 80 SE-751 03 Uppsala, Sweden Tel +46 18 17 06 29 Mobil +46 703 17 06 29 Fax +46 18 15 40 58 torbjorn.lundgren@oob.se www.fiat.se www.alfaromeo.se

• Motor