Fiat Fiorino – ny kompakt och miljövänlig transportbil

Bild finns på www.fiatgroupautomobilespress.com Kompakt, ekonomisk, smidig och miljövänlig! Nya Fiat Fiorino är den perfekta kompakta transportbilen som kombinerar småbilens yttermått och driftskostnader med lastkapaciteten från större transportbilar. Nya Fiorino är utvecklad i samarbete med PSA-gruppen och kommer att byggas hos turkiska Tofas. Svensk säljstart beräknas ske till våren 2008. Dieselversionen klarar gränsen för att klassas som miljöbil! Liten, eller i varje fall kompakt, utanpå och rymlig inuti. Nya Fiat Fiorino mäter 386 cm i längd men lastar ändå hela 2,5 m³. Med möjligheten att använda även passagerarstolens utrymme för last kan det växa till 2,8 m³ och med en lastlängd på 2,5 meter. En praktisk och funktionell bil med stora sidohängda bakdörrar och rejäla skjutdörrar på sidorna som underlättar lastning och lossning. Den rymliga, ljusa kupén gör Fiat Fiorino till en bekväm och praktisk arbetsplats. Beprövade starka och snåla motorer ger både effektiv transport och tillräcklig kraft i kombination med utmärkt ekonomi och låga utsläppsnivåer. Dieselversionen kommer att klara miljöbilsgränsen och släpper ut 119 g Co2/km. De första bilarna kommer att börja säljas på de större europeiska marknaderna mot slutet av 2007. Svensk säljstart är beräknad till efter årsskiftet. Fiat Fiorino kommer även att under andra namn marknadsföras av PSA-gruppens märken. Den nya transportbilstrion har inneburit en total investering på 380 miljoner Euro varav 190 miljoner Euro gått åt till R&D. Alla tre varianterna kommer att byggas av Tofas i deras fabrik i Bursa – en anläggning med en kapacitet på 158.000 bilar per år. Tofas ägs till lika delar av Fiat och turkiska Koç Bildtext: Nya Fiat Fiorino är en kompakt, ekonomisk och miljövänlig transportbil som kommer att byggas av Tofas i Turkiet. Fiorino kommer även att byggas i versioner för PSA-gruppens båda märken. Pressbilder finns på www.fiatgroupautomobilespress.com inget lösen behövs Torbjörn Lundgren Informationschef/PR Manager Italienska Bil AB Box 57 Fyrislundsgatan 80 SE-751 03 Uppsala, Sweden Tel +46 18 17 06 29 Mobil +46 703 17 06 29 Fax +46 18 15 40 58 torbjorn.lundgren@oob.se www.fiat.se www.alfaromeo.se