Fiat har lägsta Co2-genomsnittet I Europa

Med 137,3 g/km i genomsnitt för bilarna man sålde 2007 är Fiat den av de tio bästsäljande biltillverkarna i Europa som har lägst utsläpp av Co2. Det visar en studie gjord av det automotiva research- och analysföretaget JATO. Den nya studien från JATO bekräftar Fiat som ledare i att producera bränslesnåla och miljövänliga bilar. Fiats låga genomsnitt av Co2-utsläpp för de bilar märket sålde 2007 i Europa ger topplaceringen, följd av Peugeot (141,9 g/km), Citroën (142,2 g/km), Renault (146,4 g/km), Toyota (148,8 g/km), Ford (149,1 g/km), Opel/Vauxhall (152,9 g/km), Volkswagen (161,7g/km, BMW (176,7 g/km) och Mercedes (188,4 g/km). - Resultatet av den här viktiga analysen är ett kvitto på att Fiats strävan efter att finna innovativa lösningar för att reducera förorenande utsläpp och Co2 ger resultat, säger Lorenzo Sistino, VD för Fiat Automobiles. - Fiats målsättning är att ligga nära folks verkliga behov och vi slår oss inte till ro med detta. Oavsett vad de styrande politikerna beslutar så är vårt mål att 2012 ha de lägsta genomsnittliga Co2-utsläppen i Europa för våra bilar. Vi kommer att klara av det genom att införa en åtgärdsplan för motorer och transmissioner och användandet av Eco Drive som är ett innovativt program utvecklat tillsammans med Microsoft. Eco Drive fungerar genom att lagra sin körning på ett minne som sätts i den USB-port alla bilar med Blue&Me har och sedan analysera körningen med ett program i PC:n. Programmet visar förarens körstil och ger tips och råd om hur man kan förändra sin den för att minska bränsleförbrukningen och därmed också utsläppen. Fiat är ett av de främsta varumärkena när det gäller att vidta åtgärder för att minska transporternas miljöpåverkan. Fiat erbjuder lösningar som är tillgängliga för alla och envar och som finns på marknaden idag. Det är bilar som finns att köpa, planer för forskning och utveckling, initiativ för hållbara transport framtagna i samarbete med myndigheter samt investeringar i utvecklandet av nya produkter: • Fiat 500 och Fiat Bravo har redan Euro 5-klara motorer (två år före utsatt tidsgräns) • 2009 kommer merparten av Fiats motorer vara klara för Euro 5 • Fiat har utvecklat Multijet-teknologin som sänker förbrukningen på dieselmotorer • Fiat är marknadsledande på gasbilar i Europa (I Italien såldes drygt 50.000 bilar 2007). Naturgas ger 23% lägre Co2-utsläpp än bensin, kör man på biogas är Co2 lika med noll. • Fiat har redan börjat införa downsizing som en metod att sänka förbrukning/utsläpp utan att ge avkall på effekt och körbarhet (1,4 T-Jet- och 1,6 Multijet-familjerna finns redan på marknaden) • Fiat är ledande på att producera småbilar med modeller som Panda och Fiat 500 Bildtext: Fiat har de lägsta genomsnittliga utsläppen av Co2 i Europa. Det visar en undersökning av analysföretaget JATO. Fiat 500 är en av de modeller som har lägst förbrukning och utsläpp på marknaden. I Sverige är två av tre motoralternativ miljöbilsklassade. Bilder: På nya Fiat 500 finns på www.fiatgroupautomobilespress.com/ Inget lösenord eller användarnamn behövs. Se även: http://www.fiat500.com Filmer ända upp till TV-kvalitet på Fiat 500 finns på http://br.thenewsmarket.com/FiatGroupAutomobiles/br/Story/StoryListing.aspx registrering krävs för denna tjänst

• Växthuseffekten