Fiber Optic Valley AB:s VD lämnar posten efter omorganisation

Fiber Optic Valley AB:s VD Magnus Burvall lämnar från och med mitten av april 2012 posten som VD och processledare för Fiber Optic Valley. Förändringen av ledarskapet inom bolaget är ett led i den omorganisation av verksamheten som pågår till följd av en ny strategi och förändrade ekonomiska förutsättningar. Den nya organisationen ska vara klar den 1 januari 2012. Sedan tidigare är all personal i bolaget varslad under omorganisationen.

– Vi arbetar med en ny strategi för verksamheten, samtidigt som de ekonomiska förutsättningarna ändrats för Fiber Optic Valley inför nästa år. Det innebär att stora förändringar av organisationen kommer att behöva göras. Magnus har gjort ett fantastiskt arbete tillsammans med kollegor att bygga upp Fiber Optic Valley till ett nationellt och internationellt erkänt kluster. Men i samband med de stora förändringar som nu sker i bolaget har vi kommit fram till att det även är ett tillfälle att byta ledarskap, säger Håkan Bjur, Styrelseordförande i Fiber Optic Valley AB.

– Fiber Optic Valley är ett för hela landet unikt initiativ med en tydlig nischning. Vi har på kort tid byggt upp ett starkt varumärke och en innovationsverksamhet som tillsammans gjort och gör mycket för att skapa tillväxt i regionen. Att vara processledare för Fiber Optic Valley är förmodligen ett av de roligaste och mest intressanta uppdrag man kan ha. Men det är samtidigt påpassat och krävande. Efter sju år i verksamheten där vi nu går in i en ny fas är det därför ett bra tillfälle att bygga vidare med nya krafter vid rodret. Det är med glädje jag nu summerar fantastiska år tillsammans med kollegor i bolaget och i verksamheten som helhet som brinner för att göra en skillnad. Jag är övertygad om att Fiber Optic Valley framgångsrikt kommer att fortsätta mot målet att bli en fiberoptisk innovationsverksamhet av världsklass, säger Magnus Burvall, vd på Fiber Optic Valley.

Styrelsen arbetar just nu intensivt för att finna ekonomiska förutsättningarna inför de nästkommande tre åren. Målsättningen är att skapa en hållbar och stabil organisation som inte är så beroende av tidsbegränsad projektfinansiering.  Den nya organisationen ska vara klar den 1 januari 2012.

– Det arbetssätt för tillväxt- och innovationsarbete som Fiber Optic Valley representerar är centralt i vår kommuns och regions utvecklingsplan. Mycket har åstadkommits i verksamheten fram tills nu, och från politikens sida är vi medvetna om att detta är en satsning som kräver långsiktighet. Fiber Optic Valley-klustret har alla möjligheter att nå högsta nivå på kompetens, excellens och innovationsförmåga inom våra fokusområden, och samtidigt bidra till innovation och förnyelse av traditionella industrinäringar i vår del av landet, säger Caroline Schmidt, kommunalråd i Hudiksvall.

För mer information kontakta:
Håkan Bjur, styrelseordförande i Fiber Optic Valley AB, telefon 070-539 80 80.
Caroline Schmidt, kommunalråd Hudiksvall, telefon 070-232 09 64.
Magnus Burvall, vd Fiber Optic Valley, telefon 070-312 00 22.

Fiber Optic Valley är en organisation som arbetar för att Sverige ska bli världsledande inom utveckling av produkter och tjänster baserade på fiberoptik. Huvudkontoret ligger i Hudiksvall. I Sundsvall och Gävle finns lokalkontor. Vår affärsidé är att hjälpa lokala och globala företag att växa. Detta sker genom ett unikt stöd i form av forskning, utbildning, finansiering, kontakter och affärsutveckling – och en lika unik testmiljö för tekniska och beteendevetenskapliga studier.

• fiber optic valley; fiberoptik