Figosystem går samman med Nordvalls

Figosystem går samman med Nordvalls och skapar en ledande svensk och internationell aktör inom etikettproduktion med en breddad produktportfölj och geografisk täckning.  Förvärvet genomfördes den 28 september 2012 och sammanslagningen innebär att årsomsättningen ökar till närmare 300 miljoner kronor.

– Vi har under de sista 25 åren byggt upp Figosystem till ett av de ledande etikettryckerierna i Sverige, vilket har varit en väldigt spännande och rolig resa. Nu ser vi Nordvalls som en naturlig köpare till Figosystem inför en ny fas i utvecklingen. Branschen är under en rådande struktur- och positioneringsförändring. Nordvalls är idag ett av de mest etablerade och ansedda företagen inom etikettbranschen och vi ser flera likheter mellan oss som företag. Nordvalls är ett lönsamt och välinvesterat företag och vi kompletterar varandra väl. Jag själv får nu möjligheten att ta en aktiv del i en ny verksamhet med spännande möjligheter i Sverige och norra Europa, säger P. Magnus Olsson, avgående VD för Figosystem och tillträdande Marknadschef på Nordvalls.

– Vi är väldigt nöjda med förvärvet av Figosystem som är en del av vår tillväxtstrategi. Figosystem kompletterar vår nuvarande verksamhet mycket bra såväl produktmässigt som geografiskt. Vi ser även att företagen har många likheter i sin historia och arbetssätt och kommer passa väl ihop, säger Patrik Jenemark, VD på Nordvalls.

Figosystem är ett specialtryckeri med nära 50 års erfarenhet av etikettproduktion. Företaget grundades av Sture Olsson och har en stolt historia av innovativ utveckling i etikettbranschen. Figosystem är idag ett av norra Europas modernaste flexotryckerier inom självhäftande etiketter, ticket & tags och specialprodukter.

• Emballage, förpackning

Sara Källqvist