Finnfoam-isolering kan användas i byggnader som Svanenmärks

Finnfoam-isolering kan användas i byggnader som Svanenmärks

Svanenmärkningen är något av det finaste vi har i Norden och vi är otroligt stolta över att Finnfoams produkter är godkända att användas i byggnader som Svanenmärks. Finnfoam XPS samt FF-EPS, FF-PIR samt Tulppa från Finnfoam finns samtliga bedömda i Svanens databas över byggprodukter.

När en byggnad Svanenmärks så görs en bedömning av alla ingående material. Det är alltså helheten som får Svanenmärkning, inte de olika materialen. För varje produkt görs en så kallad livscykelanalys där produktens miljöpåverkas bedöms under hela dess livslängd. Från råvaror och produktion, via användning hela vägen till den återvinns. Det görs även en bedömning av produktens innehåll så att inga giftiga, hormonstörande eller cancerframkallande ämnen finns i produkten.

Den finländska Svanenmärkningen är en del av Nordic Swan label, vilket innebär att bedömningen även kan använda i Sverige, Norge, Danmark samt på Island. I Svanens databas över byggprodukter finns godkännanden för Finnfoam XPS, FF-EPS, FF-PIR samt Tulppa.

Miljövarudeklarationer (EPD) för Finnfoam-, FF-PIR-, FF-EPS- och Tulppa-produkterna finns på adressen: finnfoam.se/finnfoam-oy/Ansvarsfullhet/miljo samt i Bygginfos RTS EPD-databas.

Mer information:

Försäljnings- & Marknadschef Sverige

Daniel Håkansson Lilja

daniel.hakansson@finnfoam.se, 072 - 595 55 20

Ämnen

Finnfoams styrkor när det gäller planering och tillverkning av värmeisoleringsprodukter bottnar i gedigen erfarenhet och nytänkande. Finnfoam kan erbjuda sina kunder patenterade produkter och lösningar som kännetecknas av utmärkt isoleringsförmåga och pålitlighet samt enkel installation.

Vi utvecklar ständigt vår produktionskapacitet och i dag tillverkar vi isoleringsprodukter förutom i Finland även i Sverige, Estland, Litauen och Spanien.

Daniel Håkansson Lilja

Presskontakt Försäljnings- & Marknadschef 072 595 55 20

Bygg en bättre plats.

Vi vill bidra till att göra vår omgivning bättre, en plats i taget. Funktionella, energieffektiva och lättarbetade isoleringsprodukter för byggnader, vägar och gårdsytor är en del i detta. En annan är att tänka innovativt för att lösa nya utmaningar, som nya funktionskrav, förenklad hantering eller en minskad miljöpåverkan.
En bra plats börjar med en bra grund.

Finnfoam
Hinkebogatan 7