Uppdaterade miljövarudeklarationer (EPD)

Uppdaterade miljövarudeklarationer (EPD)

Vi har uppdaterat våra miljövarudeklarationer (EPD) för alla våra produkter. Utvecklingen gick åt rätt håll för samtliga produktgrupper men framförallt för vår högpresterande polyuretanisolering FF-PIR vars värde nästan halverades.

Vi utvecklar hela tiden vår produktion så den blir ännu mer effektiv och påverkar miljön i allt mindre utsträckning. Dessutom introducerar vi regelbundet nya innovativa lösningar med låga klimatavtryck på marknaden. Vår senaste produktnyhet FF-FLOOR som reducerar betonganvändningen med upp till 30% i bostadshus med platta på mark.

Under en byggnads livstid så går den största delen av byggnadens totala energiåtgång åt under användandet. Det är därför av allra största vikt att vid uppförandet se till att byggnaden kommer att göra åt så lite energi som möjligt under användningsfasen. Med andra ord, se till att byggnaden är så välisolerad som möjligt från början. Det är dock inte för sent eller utan effekt att tilläggsisolera en byggnad vid renovering. Undersökningar visar att det endast tar 2-3 år att "tjäna in" det koldioxidutsläpp som blir vid en tilläggsisolering. Vid ombyggnad och renovering bör man således tilläggsisolera så mycket som möjligt.

EPD (Environmental Product Declaration) är ett frivilligt och standardiserat sätt att tillförlitligt redovisa väsentliga, verifierade och jämförbara uppgifter om byggmaterialens miljöpåverkan.