Flocken vinner Kristallbjörnen i Berlin

Beata Gårdelers film Flocken tog i kväll hem Kristallbjörnen för ”bästa film” i Generation 14Plus på Berlins filmfestival.

Ikväll blev det klart att Beata Gårdelers drama Flocken vinner Kristallbjörnen för ”bästa film” i ungdomssektionen Generation 14Plus vid Internationale Filmfestspiele Berlin. Kristallbjörnen är festivalens mest prestigefyllda pris för barn och ungdomsfilm.

Filmen handlar om en ung flicka som anklagar en jämnårig pojke i skolan för våldtäkt och om hur hennes skolkamrater och vuxenvärlden vänder sig emot henne när hon polisanmäler honom.

- Jag är oerhört glad över att min film får Kristallbjörnen. Det är viktigt att utforska sociala frågor i vår samtid och efter visningarna i Berlin har det varit många som kommit fram och berättat om sina egna erfarenheter. Vår berättelse är ingen unik händelse. Samma mönster upprepar sig ständigt över hela världen, säger regissören Beata Gårdeler.

Visningarna i Berlin har väckt frågor kring de mekanismer i samhället som leder till övergrepp bland unga.

- Det betyder väldigt mycket för oss att filmen blivit så väl mottagen på festivalen. Under visningarna har vi känt att den berört både unga och vuxna och väckt frågor om de mekanismer i samhället som vi velat bära fram, säger filmens producenter Annika Hellström och Agneta Fagerström-Olsson.

Filmens huvudroller spelas av de unga norrbottniska skådespelarna Fatime Azemi (Jennifer) och John Risto (Alexander). Filmen är inspelad i Harads, utanför Boden. Filmpool Nord AB är filmens största samproducent.

Den internationella jurys motivering lyder: "The film which struck us the most was one which succeeds in continuously maintaining its oppressive atmosphere. This film gives us a precise and intense experience of the mechanisms of progressive social exclusion, triggered by an accusation. It excels in its portrayal of the role of social networks, where anonymity can lead to the unchecked build-up of aggression. A great cast, gripping dialog and unexpected developments combine to create an extraordinary work."

Flocken produceras av 2afilm AB i samarbete med Filmpool Nord AB, Film i Väst, Filmgården HB, Chimney och med stöd från Svenska Filminstitutet, Magdalena Jangard.

Filmen har planerad svensk biopremiär hösten 2015.

För mer information kontakta:

Producent Annika Hellström, 2afilm AB: annika@2afilm.se
Producent Agneta Fagerström-Olsson, 2afilm AB: agneta@2afilm.se