Ett år med VIP-salong på Rigoletto

Ett år med VIP-salong på Rigoletto

I dagarna är det ett år sedan Rigoletto återinvigdes efter den mest omfattande renoveringen någonsin i biografens historia. Det är alltså i dagarna som Rigolettos VIP-koncept fyller ett år.

Rigolettos VIP-salong ligger på balkongen till den stora salongen och innehåller 187 exklusiva fåtöljer med tillhörande sidobord. Utanför salongen ligger en lounge med tillhörande bar där man kan beställa in t ex en drink eller ett glas vin som även kan avnjutas i salongen. Åldersgränsen till lounge och VIP-salong är 18 år och popcorn och läsk ingår i biljettpriset.

Konceptet med att se en film i exklusiv omgivning på Stockholms största biograf har slagit mycket väl ut. Många tycker att det är värt att unna sig lite extra vardagslyx när man vill se en efterlängtad film på bio. Man uppskattar att kunna samlas i loungen innan filmen och att handla något i baren samt de bekväma och lyxiga biograffåtöljerna.

- Det första året har över 40 000 biljetter till VIP-salongen sålts, vilket vi är mycket nöjda med, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio. Detta är ju ett nytt sätt att gå på bio, men vi har märkt att ett VIP-koncept har saknats bland vissa kundgrupper. Och konceptet svarar på flera behov, inte bara de som vill ha ett glas vin före filmen utan även filmälskare som vill unna sig den ultimata biografupplevelsen.

VIP-salongens ettårsjubileum och återinvigningen av Rigoletto kommer att firas på lördag medsmygpremiärer på Den ovillige fundamentalisten, The Call, Olympus Has Fallen och Renoir samt att Bioklubbens medlemmar får dubbla poäng hela dagen. Mer information om filmerna finns att läsa på www.sf.se

Rigoletto invigdes ursprungligen den 17 mars 1939. Efter en omfattande renovering återinvigdes Rigoletto den 26 april 2012.

SF Bio är Nordens ledande biografföretag och ägs av Ratos och Bonnier AB. SF Bio driver biografer på 22 orter i Sverige och på 9 orter i Norge med sammanlagt 38 000 fåtöljer i 294 salonger.  På SF Bio i Sverige görs närmare 12 miljoner biobesök per år och vi sysselsätter ca 1 200 personer. Omsättningen på årsbasis är 1 600 MSEK.  Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 29 nya biografer med 243 salonger och 29 455 fåtöljer.