Filmstaden öppnar sin första IMAX®-salong i Göteborg

Filmstaden öppnar sin första IMAX®-salong i Göteborg

På måndag, den 7:e oktober, startar biografkedjan Filmstaden arbetet med att bygga en IMAX®-salong i Göteborg, den andra i Sverige. Formatet IMAX® with Laser installeras i salong 2 på Filmstaden Bergakungen. Salongen får 214 platser, stor välvd duk, banbrytande projektorteknik och ett immersive sound system som tillsammans levererar den storslagna bioupplevelse IMAX kännetecknas av.

- Det känns fantastiskt att vi snart kan ge vår publik i Göteborg möjligheten att uppleva filmer i IMAX, säger Helena Eklund, Marknadsdirektör på Filmstaden. Vi strävar alltid efter att leverera den bästa bioupplevelsen. Avgörande för det är teknik och komfort, och där ligger IMAX alltid i framkant.

Ombyggnadsarbetet på Filmstaden Bergakungen starar den 7 oktober och beräknas ta några månader. Under byggnadstiden är salong 2 stängd, medan övrig verksamhet på biografen fortsätter som vanligt. För att genomföra arbetet har Filmstaden anlitat Nordh Bygg, som tidigare byggt om Filmstadens biograf i Täby, Stockholm.

- Att göra om en befintlig salong till en IMAX är ett omfattande arbete, salongen ska byggas med den rätta IMAX-graderingen, alla stolar ska bytas och ny teknik installeras.Vi är väldigt stolta över att Filmstaden har valt att samarbeta med oss, säger Lars Nord, VD på Nordh Bygg.

Att se en film i IMAX är det mest storslagna och maffiga man kan uppleva på bio. Superskarpa bilder på jätteduk och ett massivt ljud som känns i hela kroppen, ett format som gjort för dagens blockbusters. Tanken är att biobesökaren ska bli omsluten av ljud och bild och nästan känna sig som en del av filmen. På Bergakungen tar man dessutom ett steg till. Här installeras IMAX with Laser, som är en banbrytande projektorteknik och ett 12-kanaligt så kallat immersive sound system. Dessutom byts alla stolar ut till recliners, en bred, bekväm och ställbar fåtölj.

- Vi har längtat lika mycket som publiken till den dag då vi kan välkomna dem till ytterligare en IMAX-salong på Filmstaden och nu ser vi fram emot att kunna göra det inom kort. IMAX tar bioupplevelsen till nya höjder så jag kan garantera att det är värt att vänta på, avslutar Helena Eklund, Marknadsdirektör på Filmstaden.

Vad är IMAX?

IMAX är en kombination av:

• Projektorer som ger intensiva färger och kristallklara, högupplösta bilder för en mer intensiv upplevelse och den realistisk känsla.
  • Ett kraftfullt 12-kanaligt ljudsystem för massivt, ”3-dimensionellt” ljud (immersive sound).
  • Stora, välvda filmdukar och en utvidgad bildyta (visar 26% mer av filmen).
  • IMAX DMR®, en teknik för digital efterbearbetning av filmer för att omvandla dem till IMAX-formatet med bästa bildkvalitet och ljud.
  • Biografsalonger med stark lutning, så kallad gradering, för att alla besökare ska ha perfekt sikt.

Läs gärna mer på: https://www.imax.com/news/imax-laser-here

Vid frågor kontakta: Caroline Hellström, PR-ansvarig: 0765-25 67 56

För tekniska frågor: Per Wermelin, Teknisk chef: 0703-32 93 13