Gigantiska IMAX duken hissas upp till Filmstaden Uppsala

Stort lyft för Uppsala

På morgonen idag anlände efter frakt till sjöss och lastbil över hela världen den nya stora IMAX duken till Filmstaden i Uppsala på Dragarbrunnsgatan i Uppsala. En kran började montera upp den vid sjutiden på morgonen. Sedan hissades den över tolv meter höga duken upp och fördes in i lokalen.

Byggnationen har redan från början anpassats för detta tillfälle annars skulle det inte vara möjligt att transportera in duken i lokalerna.

– Grattis Uppsala vill jag utbrista, säger Jonas Yngfalk Development & Real Estate Director, Odeon Cinemas Group. Med stolthet kan vi idag säga att Uppsala till sommaren kan erbjuda det senaste i den moderna biografutvecklingen. Uppsala är landets fjärde största stad och det känns naturligt att satsa på en publik som vill bli underhållen utanför sin bostad,

Fakta om IMAX Screen Filmstaden Uppsala:

Den gigantiska IMAX-skärmen är stor som en tennisplan

• IMAX screen size: 10,5 x 21 meter, lika stor som den i Mall of Scandinavia
  • I stående format är rullen som ska lyftas in cirka 12 meter hög
  • Total vikt 445 kg
  • Byggnationen är anpassad för detta från start annars hade det inte gått att få in den stora duken.

Den nya Filmstaden i Uppsala planeras öppna för publik under sommaren 2024.