Årets festivalbild kommer från filmen "You Must Have Come From Hell" av Hayfaa Chalabi.

STOCKmotion 2021 – här är programmet

Nu släpps programmet till den åttonde upplagan av STOCKmotion filmfestival, som äger rum på Filmhuset 15-16 oktober. Se framtidens stjärnregissörer ta sig an aktuella ämnen i sina senaste kortfilmer!

STOCKmotion är en kortfilmsfestival för Stockholmsbaserade filmskapare. För unga filmare är det också en chans att kvalificera sig till den nationella Novemberfestivalen. STOCKmotion 2021 arrangeras av den nystartade regionala filmfonden Film Stockholm AB.

– Vi är jätteglada att festivalen är tillbaka fysiskt på Filmhuset i år! Det ger både nya och etablerade filmare möjlighet att träffas och nätverka, vilket är viktigt för främjandet av filmen och talang i regionen. Och vi som ny regional filmfond ser fram emot att få möta publiken på årets STOCKmotion-festival, säger Åsa Widman Falewicz, projektledare och programansvarig på STOCKmotion.

Premiärer och internationella festivalfavoriter

Många av festivalens filmer tar sig an aktuella frågor och ämnen som flykt, pandemi, ensamhet, ung kärlek och moderskap. Flera har varit runt i världen på internationella festivaler, som Nattåget av Jerry Carlsson, Obituary av Simon Revilla och En Mammas Kropp av Jonelle Twum.

– Det är också roligt att flera av filmerna kommer att ha festivalpremiär hos oss, bland annat Gaming av Gabriel Schock, Ellen Ripley av Anna Nolskog och The Mismate Girl av Tova Mozard, säger Åsa Widman Falewicz.

I festivaljuryn för årets STOCKmotion sitter Hogir Hirori, regissör (The Deminer, Sabaya), Theresa Traore Dahlberg, regissör och konstnär (Taxi Sisters, Ouaga Girls, The Ambassador's Wife), samt Anna Zackrisson, regissör (Headphone Silence, Slaktarens vals, Piratskattens hemlighet, Snöänglar).

Seminarier kring samproduktion och stöd

I STOCKmotions seminarieprogram finns mycket matnyttigt för den som jagar stöd eller samproduktion till sin film. Det anordnas en stödstuga med Oberoende filmares förbund och träffar med konsulenter, filmutbildningar och branschorganisationer. Dessutom berättar regissörerna Pella Kågerman och Stephane Mounkassa om olika vägar de tagit för att förverkliga sina filmprojekt.

Se hela programmet på www.stockmotion.se.

För mer information vänligen kontakta:
Åsa Widman Falewicz, projektledare & programansvarig STOCKmotion 2021
e-post asa.widman-falewicz@sll.se / telefon 070-294 34 80

Festivalfakta: STOCKmotion 2021

STOCKmotion filmfestival 2021 äger rum 15-16 oktober på Filmhuset i Stockholm. Fri entré! Festivalprogrammet finns från den 22 september kl. 16.00 på www.stockmotion.se.

STOCKmotion arrangerades för första gången 2014, och har sedan dess vuxit och etablerat sig som en given plats för filmare och filmintresserade i Stockholmsregionen. Festivalen är Stockholms läns regionala uttagning till den nationella Novemberfestivalen i Trollhättan.

STOCKmotion 2021 arrangeras av Film Stockholm AB.
Huvudpartner: Filmtech.
Samarbetspartners: ABF Stockholm, Filmcentrum, Ljud & Bildmedia, Ljudbang, OFF, Video Assist Sweden, WIFT.