Ahmed Abdullahi håller tacktal sedan hans film Martyren vunnit en Guldbagge för Bästa kortfilm. Foto Pelle T Nilsson/Svenska Filminstitutet

Sveriges tyngsta kortfilmspriser till Filmbasen-stödda filmer

Flera av Sveriges tyngsta kortfilmspriser har de senaste dagarna gått till filmer som fått stöd av Stockholms läns talangutvecklingscentrum Filmbasen

I går vann Ahmed Abdullahis film Martyren en Guldbagge för Bästa kortfilm. Filmen har fått projektstöd av Filmbasen under 2017. Filmaren Ahmed Abdullahi har också tidigare varit med i talangprogrammet STHLM Debut, som drivs av Filmbasen/Film Stockholm, Film Capital Stockholm och Stockholms filmfestival.

I söndags vann Elin Övergaards film Ingen lyssnar kortfilmspriset Startsladden på Göteborgs filmfestival. Filmen fick projektstöd av Filmbasen ifjol. Startsladden är med en prissumma på 300 000 kronor i form av filmteknik, kontanter och tjänster ett av världens största.

Dessutom vann Julia Thelins film Sorry not sorry Startsladdens publikpris. Även den filmen har fått projektstöd av Filmbasen under 2018.