VR-teknik testas i äldrevården i Södertälje. FOTO: Film Stockholm.

VR i verkligheten – så gör den nya tekniken nytta

På STOCKmotion filmfestival 13-14 oktober medverkar filmare från hela Stockholms län, och vi har även ett fullspäckat seminarieprogram med aktuella ämnen. Bland annat undersöker vi hur VR-teknik kan användas inom vården, både för fobibehandling och äldrevården.

Film Stockholm har de senaste åren genomfört flera VR-projekt kopplade till vård- och omsorgssektorerna i samarbete med bl.a. KTH, Gustavsbergs Vårdcentral, Karolinska Institutet och Södertälje kommun. På STOCKmotion kommer representanter från Film Stockholm att berätta om hur VR-teknik och 360°-filmer kan användas inom rehabilitering, fobiterapi och äldrevård.

– VR-tekniken kommer på bred front och nu ser vi verkligen hur den kan göra nytta inom flera fält. Vi på Film Stockholm har tagit initiativ till flera VR-projekt där vi samarbetar med instanser inom vården och forskningsvärlden och vi ser fram emot att få presentera vad vi har lärt oss hittills, säger Joakim Blendulf, chef för Film Stockholm.

Seminariet efterföljs av en VR-lounge där exempel från de olika projekten demonstreras och där det går att pröva flera av de framtagna 360°-upplevelserna.

VR i verkligheten.
Tid: Fredag 13 oktober kl. 11.00. Läs mer: http://stockmotion.se/program-2017/vr-i-verkligheten

MER FRÅN STOCKMOTIONS SEMINARIEPROGRAM:

Film som förändrar: Vi vet alla att dokumentärfilmer är viktiga, att de har förmåga att beröra på olika plan. En en del lyckas till och med förändra människors beteenden. I det här seminariet får vi möta aktörer vars verk skapat opinion och haft en direkt inverkan på samhället. Panel: Anna Weitz, producent till Förvaret. Maryam Ebrahimi, filmare och producent bakom Frihet bakom galler. Camilla Björkbom, förbundsordförande i Djurens Rätt.
Tid: Lördag 14 oktober kl. 14.15. Läs mer: http://stockmotion.se/program-2017/film-som-forandrar

Filmer i gränsland: Vad som ska betraktas som kortfilm eller konstfilm är ett omtvistat gränsland inom film- och konstvärlden. I det här seminariet diskuterar curatorer och filmare förutsättningarna för kortfilm respektive konstfilm och huruvida det fortfarande är relevant att skilja dem åt. Kanske närmar vi oss en helt ny genre? Panel: Catrin Lundqvist, intendent Moderna Museet. Anna-Karin Larsson, curator Filmform. Salad Hilowle, filmare/konstnär. Helena Ingelsten, redaktör SVT Kortfilm. Zanyar Adami, filmare. Kira Carpelan, konstnär/producent Minmamma Produktion.
Tid: Lördag 14 oktober kl. 16.15. Läs mer: http://stockmotion.se/program-2017/filmer-i-gransland

Se hela STOCKmotions film- och seminarieprogram www.stockmotion.se.

STOCKmotion på Facebook: www.facebook.com/stockmotion.se
STOCKmotion på Instagram: www.instagram.com/stockmotion

OM STOCKMOTION FILMFESTIVAL

Film Stockholm arrangerade STOCKmotion första gången 2014, en filmfestival där filmskapare i alla åldrar ges plats på vita duken. Vår vision är att festivalen ska skapa en lustfylld rörelse kring den rörliga bilden och beröra både djupt och brett.

Vi låter kortfilmen stå i fokus då den väger allt tyngre i takt med att medielandskapet förändras samt att ny och billigare teknik har gjort det möjligt för fler filmskapare, från pensionärer till skolbarn, att uttrycka sig. Välkommen att överraskas av både nybörjare och mer professionella filmares fantastiska berättelser!

STOCKmotion är även Stockholms läns regionala uttagning till den nationella Novemberfestivalen.

Arrangör: Film Stockholm/Filmbasen.

Kontaktpersoner:
Rafael Franco, projektledare STOCKmotion, 070-484 22 80, rafael.franco@filmstockholm.sll.se.
Johanna Prack, seminarieproducent STOCKmotion, 072-598 15 99, johanna.prack@sll.se
Mikael Ström, kommunikatör Film Stockholm/Filmbasen, 08-123 37 800, mikael.strom@filmstockholm.sll.se.
Joakim Blendulf, chef Film Stockholm/Filmbasen, 0704 84 22 08, joakim.blendulf@filmstockholm.sll.se.

Speciell samarbetspartner: ABF Stockholm och Filmtech
Samarbetspartners: Adobe, Apricot Stone, Biograf Zita, Camera Rental, Folkets Bio, Johan Glans AB, Ljud & Bildmedia, Ljudbang, Filmcentrum, Filmregion Stockholm-Mälardalen, Focus Film och WIFT. Botkyrka kommun, Järfälla kommun, Norrtälje kommun, Haninge kommun, Salems kommun, Sigtuna kommun, Solna Stad och Österåkers kommun.

Film Stockholm är Stockholms läns regionala resurscenter för film och rörlig bild. Vi drivs av Stockholms läns landstings kulturförvaltning på uppdrag av kulturnämnden, och med stöd från Svenska Filminstitutet. Film Stockholm driver Filmbasen, länets plattform för filmstöd och talangutveckling inom film och rörlig bild, i samarbete med Botkyrka kommun. Filmbasen ligger i Subtopiaklustret i Alby, Botkyrka.