Finax avslöjar en av Jan Hedhs yrkeshemligheter

Manitoba Cream, mjölets konung, nu även för hemmabagaren

Det nordiska familjeföretaget Finax lanserar Manitoba Cream. Det är ett mytomspunnet vetemjöl, av proffsbagarna kallat supermjölet eller mjölets konung. Lanseringen sker i ett spännande samarbete med matbrödens mästare, Jan Hedh.

Manitoba Cream är ett vetemjöl som många proffsbagare använder för att de ska få ett ­högre, luftigare och saftigare bröd. Mjölet har i princip varit omöjligt att få tag på för den vanliga hemma­bagaren, berättar Michael Kodahl, produktchef på Finax.

"Hemligheten bakom det perfekta matbrödet har nära nog varit en yrkeshemlighet, eftersom mjölet bara kunnat köpas av proffsbagarna. Och det är just vetemjölets egenskaper som är själva yrkesknepet."

Manitoba Cream är ett speciellt vetemjöl med en hög andel av vårvete. Vårvetet är mycket proteinrikt och det är kvaliteten på själva proteinet i vårvetet som ger de unika bakegenskaper som proffsen vill åt. Och hemmabagaren förstås.

Inför lanseringen har nu Finax inlett ett samarbete med Jan Hedh som är matbrödens egen mästare. Han har gett ut många böcker, bland annat matbrödsbakningens bibel "Bröd". Jan har också tagit fram några recept speciellt för Finax.

"Det är spännande att jobba ihop med Jan Hedh och tillgodogöra sig all den kunskap och erfarenhet han har. Det finns ju en hel del yrkesknep och hemligheter som vi hoppas kunna förmedla till Finax kunder, hemmabagarna, nu i och med lanseringen av Manitoba Cream", säger Michael, som poängterar att vetemjölet visserligen kräver en rejäl knådning av degen för att slutresultatet ska bli bra.

"Men det är inte svårt och vem som helst med intresse kan baka med det - och bjuda på sin alldeles egen hemlighet", avslutar Michael.

Kontakt
För mer information och beställning av varuprover, var god kontakta: Michael Kodahl på Finax, telefon 0761-80 92 53, e-post: michael.kodahl@finax.se.

Pressmeddelande och bilder för fri publicering: www.finax.com/se/display/for-press.aspx

Familjeföretaget Finax AB i Helsingborg utvecklar och marknadsför spannmålsbaserade livsmedel som müsli, brödmixer och mjöl. Finax ingår i Abdon Mills som omsätter drygt 4,5 miljarder SEK och bedriver verksamhet i ett tiotal länder. För mer information: www.finax.com.