Hur vi ska kunna mätta 9,6 miljarder människor om 30 år?

Hur vi ska kunna mätta 9,6 miljarder människor om 30 år?

I veckan anordnades ett tvärvetenskapligt seminarium av förlaget Fri Tanke och Kungliga Vetenskapsakademin där just frågan om hur vi ska kunna mätta en växande befolkning i framtiden diskuterades. En del av lösningen ansågs vara mer vegetabiliskt på matbordet och minskat matsvinn.

Detta dockar helt in i vår ambition att öka andelen vegetariska proteinkomponenter de närmaste åren, vårt mål är att fördubbla andelen till år 2020. Det är dessutom dokumenterat att fryst mat minskar matsvinnet med nästan 47% jämfört med färsk/kyld mat*. Det känns väldigt bra att vi i branschen delar vision för framtiden! Du kan läsa mer om vårt hållbarhetsarbete på vår Hållbarhetssida.

På plats under seminariet fanns bland annat Livsmedelsföretagens nutritions- och forskningsexpert Elisabet Rytter, här kan du läsa hennes sammanfattning och reflektioner.

Maria Svantemark
Nordic Sustainability Manager
Findus Sverige

*Martindale, W, (2014) "Using consumer surveys to determine food sustainability", British Food Journal, Vol. 116 Issue: 7, pp.1194-1204, doi: 10.1108/BFJ-09-2013-0242