Findus uppmärksammar Världshavsdagen

Idag är det Världshavsdagen, en dag som ska påminna om hur värdefulla våra hav är. Världshavsdagen är en officiell FN-dag och började firas 1992.

Runt om i världen finns en stark oro för våra hav och den framtida försörjningen av fisk. Vi på Findus vill att det ska finnas fisk kvar i haven även till kommande generationer. Därför arbetar vi aktivt med MSC, Marine Stewardship Counsil. MSC målsättning är att med miljömärkning och certifiering bidra till sundare hav genom att erkänna och belöna hållbara fångstmetoder, påverka de val människor gör när de köper fisk och skaldjur samt att tillsammans med våra partnerorganisationer förvandla fisk- och skaldjursmarknaden till en hållbar marknad

Findus i Sverige var först med att lansera MSC-märkt fisk på den svenska marknaden. Vi lanserade vår första MSC-märkta produkt redan 2003. Senaste tillskottet bland Findus MSC-certifierade produkter är hela filéer av torsk från Östersjön. Vår ambition är att 100 % av den vildfångade fisken inom hela Findus ska bli MSC-märkt under 2012.

- Kännedomen om MSC ökar hela tiden bland konsumenterna. Genom medvetna val när vi köper fisk gör vi skillnad för våra hav, säger Inger Larsson, Hållbarhetsdirektör på Findus Norden.

Fakta:

• MSC följer FAO´s (FN´s organisation för livsmedel & jordbruk) riktlinjer och lever upp till FAO´s Uppförandekod för uthålligt fiske. Det innebär att fisket ska ske på ett ansvarsfullt sätt. Bland annat ska fiskemetoderna vara godkända och ansvarsfulla och fisket ska inte innebära onaturligt stora bifångster.

• MSC ställer krav på certifierad spårbarhet genom så kallad Chain of Custody, vilket innebär att fisken ska kunna spåras till båt och fångstplats.