Findus har högst mängd Omega3-fettsyror / Felaktig tolkning av Testfaktas analys av fryst lax

Pressmeddelande -

Findus har högst mängd Omega3-fettsyror i sin djupfrysta lax, enligt Testfaktas analys, det är emellertid inte den slutsats som företaget drar när man presenterade testet i slutet av juli.

Testfakta har låtit analysera fetthalten samt andelen av EPA och DHA, de sk Omega3-fettsyrorna från fisk. I testet anges fetthalten i gram/100 gram lax och Omega3-fettsyrorna i % av fetthalten.

Räknar man om procenthalten Omega3-fettsyror till gram inser man snabbt att Findus lax innehåller högst mängd Omega3-fettsyror per 100 gram lax, nämligen 2.8 gram EPA och DHA per 100 gram djupfryst lax. Detta framgår inte i Testfaktas analys som publicerats i en stor mängd media. Övriga produkter som testades och fick kommentarer " hög halt EPA och DHA" ligger mellan 2.4 och 2.7 gram Omega3-fettsyror.

I testet kommenteras Findus lax så här: "dyrast, högst fetthalt, lägst vattenhalt" - inget sägs om att produkten innehåller högst mängd EPA och DHA per 100 gram produkt, av alla testade produkter.

7,4 % EPA av 18.1 gram fett blir 1.3 gram EPA, 8.5 % DHA av 18.1 gram fett blir 1.5 gram DHA, totalt 2.8 gram Omega3-fettsyror.

Det är mängden Omega3-fettsyror uttryckt i gram, som är det vi konsumerar, inte procent av fetthalten!

• Både journalister och konsumenter tycks ha uppfattat att Findus lax inte var särskilt bra när det gällde mängden EPA och DHA, som det presenterades i Testfaktas tabell, säger Inger C. Larsson, med övergripande ansvar för fiskfrågor på Findus

• I själva verket är Findus produkt bäst, dvs har högst mängd Omega3-fettsyror per 100 gram lax, säger Inger. EPA och DHA fettsyrornas procent av den totala fetthalten måste räknas om till gram EPA och DHA fettsyror för att man ska få jämförbara - och för konsumenten förståeliga - resultat mellan de olika produkterna.

För mer information vänligen kontakta Inger C. Larsson telefon 070 - 6995518 eller

e-post inger.larsson@se.findus.com