Jätteräkor på plats i klimatsmart odlingsanläggning

Jätteräkor på plats i klimatsmart odlingsanläggning

Jätteräkorna har nu tagit plats i bassängerna i den nybyggda odlingsanläggning på Findus i Bjuv. Den första skörden hållbart producerade jätteräkor beräknas vara färdig för leverans i december månad. Dessa räkor kommer att erbjudas ett antal utvalda grossister och restauranger. Därefter kommer övriga restaurangkunder och senare även livsmedelsbutiker att få tillgång till jätteräkorna.

De hållbart odlade ynglen som används kommer från odlingar i Florida. Anläggningen i Bjuv är den första av sitt slag och poolerna där jätteräkorna kommer att växa upp är placerade i isolerade stålhallar. Vattnet i bassängerna värms upp bland annat med hjälp av spillvärme från Findus lokala biogasanläggning. Det håller en temperatur om 30 grader vilket krävs för att räkorna ska utvecklas bra.

Jätteräkorna kommer bland annat att utfordras med fiskrens från Findus fabrik men även med rester från ärtskörden. Odlingsanläggningen i Bjuv omfattar initialt 3 000 kvadratmeter vattenyta. Det kan i ett senare skede bli aktuellt att utvidga anläggningen.

-Ambitionen från både oss och vår samarbetspartner Vegafish är att utveckla satsningen på odling av jätteräkor i Bjuv. Detta är en odlingsmetod som ger klimatsmarta jätteräkor - något som är unikt på marknaden. Framöver kan det även bli aktuellt att odla andra arter av fisk och skaldjur på detta sätt, säger Henrik Hjalmarsson.

Samarbetspartnern Vegafish kommer att driva odlingen och Findus kommer att ansvara för infrysning och försäljning av produkterna under varumärket Findus. Det som gör räkodlingen klimatsmart är att den bygger på ett slutet system, ett koncept som Vegafish har utvecklat för att odla klimatsmarta jätteräkor. Anläggningen blir den första av sitt slag i världen och är ett av de första konkreta initiativen som förverkligas inom ramen för Findus vision ”Food Valley of Bjuv” – en mötesplats där entreprenörer och innovatörer möts för att utveckla framtidens matproduktion och livsmedelsföretag.

Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 800 medarbetare och omsätter cirka 2,5 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär.
Följ även Findus på: www.findus.se // www.facebook.com/FindusSverige // www.twitter.com/Findus_se