Ny smakrik asiatisk grönsakswok - Findus Wok Gold

Ny smakrik asiatisk grönsakswok - Findus Wok Gold

Nu lanserar Findus en ny fryst asiatisk grönsakswok – Wok Gold. En grönsakswok med extra många omtyckta asiatiska grönsaker som youcai, bambuskott, grön vitlök, vattenkastanj och dessutom gul morot, minimajs, sugar snap peas och lök. Lättlagat med en perfekt blandning av finstrimlade och lite större bitar av grönsaker med inspirerande recept för fågel och kött.

Med lanseringen av Findus Wok Gold vill vi inspirera och hjälpa konsumenterna att laga nya goda måltider för hela familjen med autentiska asiatiska grönsaker.

- Drivkraften för konsumenter att använda wokgrönsaker är den asiatiska känslan, ingredienser som är annorlunda och spännande, och inte så lätta att själv komponera, berättar Sandra Lindh marknadschef för frysta grönsaker inom Findus.

- De färdiga Wok grönsakerna upplevs som fräscha och recepten på förpackningarna ger inspiration till enkla asiatiska middagar, fortsätter Sandra.

- Det asiatiska köket tilltalar många svenska konsumenter, som provat de många wokade rätterna med grönsaker som bas under Thailands- eller Vietnamsemestern, berättar Sandra. Findus nya wokgrönsaker upplevs som moderna, autentiska med stor variation av grönsaker, avslutar Sandra.

Wok Gold är en smakrik Wok med autentiska grönsaker från Asien. Woken är smaksatt med en touch av vitlök och grovmalen svartpeppar, den är lätt att tillaga i stekpanna eller wokpanna.

Findus Wok Gold lanseras i två förpackningsstorlekar 450 gram och 850 gram. Pris i butik blir cirka 23 respektive 38 kronor.

Allt fler konsumenter har kunskap om att de frysta grönsakerna är lika nyttiga som de färska grönsakerna. Med wokgrönsaker får man fräscha hälsosamma middagar med en behaglig mättnadskänsla.

Alla wokgrönsakerna har fått ny design med svart bakgrundsfärg och asiatisk känsla. På förpackningarnas baksida finns nya inspirerande recept.

Wok Gold har ett spännande recept med nudlar och fläskkarré – Hot Honey Wok. Alla recepten finns också på Findus hemsida www.findus.se eller på bifogade PDF dokument. Recepten innebär en färdig middag med asiatiska smaker på mindre än 15 minuter.

Findus är marknadsledare inom frysta wokgrönsaker med hela 69 % av marknaden [1]. Wokgrönsaker utgör 17 % av den totala grönsaksmarknaden.

Totalt har Findus sju olika Wok grönsaker på marknaden:  Gold, Thai, Classic, Lotus, Vietnamese, Chinese samt  Bali. Alla med sin speciella blandning av färgglade, goda och krispiga grönsaker. Nästan alla har fått uppdaterade recept med jämnare skurna grönsaker för bättre krispighet vid tillagningen.

Visste du att:

• Youcai har odlats i Kina sedan 500-talet, den tillhör kålfamiljen. Youcai har en mild söt kålsmak med viss broccolianknytning, man äter både stjälk och blad
  • Grön vitlök kallas också vitlöksstänger. Den ser ut som ett mellanting av salladslök och gräslök. Den gröna vitlöken doftar vitlök och ger en mild vitlökssmak. Används ofta som smaksättare i asiatisk mat

På måndag den 28 februari så är det premiär för tv reklamen för wok. Den kommer bland annat visas i: TV4, TV5 och TV4+.

För mer information vänligen kontakta Sandra Lindh, marknadschef grönsaker, telefon 042 86079, eller e-post sandra.lindh@se.findus.com, eller Anna Broekman, kommunikationschef, telefon 042 86101 eller e-post anna.broekman@se.findus.com

[1] källa Nielsen ScantrackDVH rullande helår vecka 50 20110