​​Nytt ledarskap på Findus

Under fredagsmorgonen meddelade Findus att man rekryterat ett nytt ledarskap av företaget. Beslutet är en konsekvens av att Henrik Hjalmarsson valt att lämna sin tjänst som Managing Director Nordics och Sverigechef för Findus. Han efterträds av Peter Odemark som tillträder som Managing Director Nordics.

Henrik Hjalmarsson har arbetat på Findus i olika roller under nästan tio år. Han tillträdde som CEO Findus Sverige 2014 och sedan hösten 2016 har han även tjänstgjort som Managing Director Nordics. Under året har han lett Findus igenom stängningen av anläggningen i Bjuv och integration av de Nordiska länderna med Nomad Foods.

• Det var viktigt för mig att stanna kvar och leda företaget under stängningen och att stödja våra norska och finska verksamheter i integrationen med Nomad Foods. En stor del av detta arbete är nu genomfört. Det senaste året har av naturliga skäl varit svårt och kantat av utmaningar, men jag har uppskattat att arbeta tillsammans med så många begåvade och kompetenta medarbetare. Jag kommer nu att spendera min tid tillsammans med min familj medan jag funderar över nästa steg, säger Henrik Hjalmarsson, Managing Director Nordics.

I samband med att Henrik nu väljer att lämna sin post, har han arbetat tillsammans med Nomad Foods för att finna efterträdare som ska fortsätta leda Findus i sin nya skepnad från Malmö.

• Efter stängningen av anläggningen i Bjuv och integrationen med Nomad Foods organisation har ett nytt kapitel i Findus historia inletts. Det känns därför naturligt att lämna över ledarskapet till någon som kommer fortsätta driva Findus och den nya organisationen vidare, säger Henrik Hjalmarsson.

Henrik Hjalmarsson efterträds av Peter Odemark, som den 10 april tillträder som Managing Director Nordics på Findus.

Peter Odemark har gedigen erfarenhet inom konsumentproduktsmarknaden och har bland annat arbetat på Danone, Abdon-Mills Finax Group, Innocent Drink och Coca-Cola Company. Under de senaste tio åren har han tjänstgjort som vd på ett flertal bolag. Peter kommer även att ingå i Nomad Foods globala ledningsgrupp.

• Findus är ett företag med många mycket kompetenta medarbetare och är ett starkt varumärke med en lång historia. Jag ser fram emot att börja mitt nya uppdrag och att bidra till Nomad Foods vision att bygga ett globalt ledande livsmedelsföretag. Under den närmaste tiden kommer jag att arbeta nära Henrik Hjalmarsson för att säkerställa en smidig överlämning, säger Peter Odemark, tillträdande Managing Director Nordics på Findus.

För mer information, kontakta Henrik Hjalmarsson, vd för Findus Sverige AB, på telefon 079 – 015 89 69.

Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 110 djupfrysta produkter och ca 30 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 380 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Findus Sverige AB har cirka 220 medarbetare och omsätter cirka 2.2 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär. Följ Findus på: www.findus.se, www.facebook.com/FindusSverige