Murblock Bas ECO är nominerat till årets mest innovativa produktnyhet

Murblock Bas ECO är nominerat till årets mest innovativa produktnyhet

Vi är stolta över att vara nominerade till Nordbyggs Guldmedalj 2024 för årets mest innovativa produktnyhet.

Nominerade Murblock Bas ECO är ett resultat av Finja Betongs gedigna hållbarhetsarbete och strävan efter en lägre klimatpåverkan. Murblocket är en del av Finja Betongs revolutionerande och innovativa produktserie med inbyggd kolsänka i form av biokol.

Finja Murblock Bas ECO

Murblock Bas ECO är ett oisolerat murblock av lättklinker med inbyggd kolsänka i form av biokol. Kolsänkan är aktiv i minst 100 år och har resulterat i en sänkning av GWP total* med 56 % jämfört med dess föregångare. Den väger upp för den ingående cementens klimatpåverkan. Kolatomer binds och bidrar till en minskad växthuseffekt eftersom det förhindrar koldioxid att bildas och släppas ut i atmosfären.

Det unika murblocket har försetts med en tredjepartsgranskad EPD, miljövarudeklaration, som är den första i världen av sitt slag för en cementbaserad produkt med tillgodoräknad kolsänka.

Unik produktserie med inbyggd kolsänka

Det unika murblocket ingår i en produktserie som även innefattar Mur- & Putsbruk B ECO (länk) och Puts- & Murbruk C ECO (länk). Alla med inbyggd kolsänka där brukens respektive GWP total* sänkts med 75 % jämfört med ordinarie produkter.

Produktserien är en del av Finja Betongs gröna ECO-linje. Läs mer om den.

Nordbyggs Guldmedalj 2024

Priset för årets mest innovativa produktnyhet delas ut årligen sedan 2010. Utdelare är Nordbygg och Svensk Byggtjänst. Vi håller tummarna fram till slutet av april då vinnaren utses. Läs mer om priset och de nominerade.