Populära torrbruk i förbättrade säckar med ny design

Populära torrbruk i förbättrade säckar med ny design

På Finja Betong pågår en övergång till nyframtagna säckar som utöver att skydda innehållet är tydligt utformade, praktiska att hantera samt minskar klimatavtrycket. I denna omgång är det åtta av företagets mest populära torrbruk som successivt byter till de nya förpackningarna, vilka gör det lätt att välja rätt produkt till varje projekt.

Självklart ska säckarna även kommunicera en känsla som är representativ för såväl produkt som varumärke. Allt detta uppnås med hjälp av en genomtänkt förpackningsdesign där alltifrån layout, färg och typografi till val av material och konstruktion har stor betydelse. Säckarna har också försetts med en miljösymbol föreställande ett vindkraftverk då Finjakoncernen är självförsörjande på grön el.

Sett till miljön är de nya säckarna mer klimatsmarta än sina föregångare då de utöver att vara 100 procent återvinningsbara består av minst 50 procent återvunnen plast. Säcken till vår klimatpositiva produkt Grovbetong ECO utgörs dock av en något mindre andel men är ändå bättre sett till helheten då den dessutom till stor del tillverkas av plast från biomassa.

Vad gäller layouten är säckarna fortsatt färgkodade på samma sätt men de har fått ett uppdaterat, mer modernt utseende som är både tilltalande och väldesignat. Ett nytt grafiskt manér med visuellt lättolkade illustrationer bidrar till ett snabbt identifierande av det aktuella användningsområdet.

På säckarna finns nu också tekniska symboler som är informativa och ger en snabb överblick. Vissa är återkommande på samtliga säckar och anger till exempel skikttjocklek och åtgång medan andra är produktspecifika och visar egenskaper som frostbeständig och pumpbar. För att göra informationen tillgänglig för ett större antal användare är tillhörande texter dessutom angivna på engelska. Detta gäller även numera för produktnamnet på säckens framsida.

– Vi har under de senaste åren arbetat mycket med våra förpackningar och målet är självfallet att de ska vara så klimatsmarta som möjligt samtidigt som de ska underlätta och fungera optimalt för användaren. Med den nya säckdesignen vägleder vi våra kunder på ett bättre sätt eftersom det nu blir ännu lättare att välja rätt produkt utifrån det unika projektets förutsättningar och önskemål, säger Finja Betongs VD Bengt Widstrand.

……………………………

Finja Betong fokuserar på murat och putsat byggande och är en rikstäckande leverantör av byggmaterial. Produktutbudet är omfattande och konceptlösningar erbjuds inom allt från block, torrbruk, golvavjämning, fix och fog, fasadputssystem, cellplast och grundelement. All vår tillverkning är närproducerad då vi har produktionsanläggningar på flera platser i Sverige.