Familjens Hus certifierat enligt Miljöbyggnad Silver

Familjens Hus certifierat enligt Miljöbyggnad Silver

Nu är byggnaden Familjens Hus i Anderslöv certifierat enligt Miljöbyggnad Silver. Miljöbyggnad är ett kvalitetssystem baserat på bygg- och myndighetsregler i Sverige och har tre olika betyg: Brons, Silver och Guld. Grunden till certifieringen för Familjens Hus ligger i byggnadens energieffektivitet som uppnås i en kombination med bergvärme och solceller, vilket borgar för låga driftkostnader och en hållbar energianvändning inom fastigheten.

– Vi är riktigt stolta över certifieringen, det betyder att vi bygger en energieffektiv byggnad att bo, arbeta och leka i och att vi som fastighetsägare är engagerade i miljöfrågor. Det här är ett kvitto på vårt engagemang och plaketten kommer att sättas upp i anslutning till bibliotekets entré, säger Curahills VD Henry Fors.

De ca 10 000 kvadratmetrarna kommer att bli vårdbostäder, förskola, vårdcentral och bibliotek. Trelleborgs kommun och Region Skåne har tecknat långsiktiga hyresavtal för verksamheterna i Familjens Hus. Det skapas trygga och fungerande vårdboenden och goda förutsättningar för socialt umgänge. För att kunna möta befolkningstillväxten i närområdet byggs även praktiska utbildningslokaler och trivsamma utomhusmiljöer för hela åtta förskoleavdelningar.

Inflyttning kommer att ske 1 december 2021.