Fördubblad lagringstid och minskat svinn när Finjas golvavjämning byter till plastsäckar

Nu byter Finja Betong förpackningarna på populära golvavjämningsmassorna Finja 310 F ECO, Finja 265 samt Finja 260 Fiber, från papper till plast. Plastsäckarna är slitstarka, fuktsäkra och återvinningsbara samt bidrar till en fördubblad hållbarhetstid.

Som en del av Finjas hållbarhetsarbete satsades det tidigt på att kunna leverera torrbruk i plastsäckar. Övergången till plastsäckar sker kontinuerligt och nu är det dags för några av produkterna för golvavjämning, nämligen Finja 310 F ECO, Finja 265 samt Finja 260 Fiber. Fördelarna är många, inte minst ur ett miljöperspektiv. Materialbytet betyder till exempel att förpackningarna blir 100% återvinningsbara samt att hållbarhetstiden fördubblas.

– Vi är nu glada över att även säckarna för vårt golvsortiment byts ut till plast. Det bidrar till att lagringstiden förlängs från 6 till 12 månader med minskade kassationer som följd. Plastsäckarna kommer dessutom att underlätta vid både hantering och transport, för såväl bygghandlare, entreprenörer och privatpersoner, säger Magnus Andersson vice vd på Finja Betong.

Golvsortimentet kommer i ergonomiska 20 kg säckar, vars intuitiva illustrationer tillsammans med våra digitala produktväljare och mängdberäknare gör det lätt att välja rätt produkt. Infasningen av plastsäckar sker så snart lagret av papperssäckar för respektive produkt tagit slut.

Material som håller över tid

Finja Betongs samtliga golvprodukter är framtagna för marknadens höga krav på golvavjämning i bostäder, skolor och offentliga byggnader. De klarar golvvärme, tål tillskjutande fukt och är vattenskadestabila. Att välja att gjuta och använda sig av betong som byggnadsmaterial är ett klokt och långsiktigt val. Det är hållbart, starkt och lätt att hantera.