Finnair först i Norden med biobränsle

Finnair är det första flygbolaget i Norden som flugit reguljärt med biobränsle i tankarna. Det skedde på en flygning från Amsterdam till Helsingfors onsdagen den 20 juli med Finnairs Airbus A319. Det är också den längsta kommersiella flygning som genomförts med biobränsle. Finnair använder biobränsle som är framställt av återvunnen vegetabilisk olja, typ matolja. Mixen är 50 procent biobränsle och 50 procent vanligt flygbränsle. Finnairs miljöchef Kati Ihamäki, bilden, förklarar satsningen:

– Det här är den mest effektiva metoden i dagsläget att minska belastningen på miljön. Vi är mycket noga med att använda biobränsle som framställts av förnybara organiska råvaror. Finnair kommer bara att acceptera biobränsle som är socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart i framtiden. Enligt Kati Ihamäki har biobränslet på lång sikt en potential att minska flygets utsläpp med upp till 80 procent.

64 000 fler till Asien via Helsingfors första halvåret
Efter sex månader har 696 000 passagerare valt Helsingfors flygplats som sin gateway till Asien. Det är 64 000 fler än samma period 2010. Helsingfors behåller därmed sin ställning som norra Europas största gateway till Asien och Europas näst största till Japan och Hongkong. Det visar aktuell statistik från Finavia, finländska luftfartsverket, avseende juni månad 2011 jämfört med förra året. Finavia redovisar följande uppgångar för maj 2011 jämfört med fjolåret: Seoul +44%, Hongkong +10%, Indien +2%, Bangkok +12% och Japan +14%. Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen ser en ljusnande framtid: –Positivt att Japan börjar återhämta sig igen. Från Japan går det mycket bra, nu väntar vi bara på att trafiken till Japan ska nå samma nivåer som före naturkatastrofen. Resande i Business class har ökat under juni, vilket indikerar att affärsresandet lyfter igen. Nu hoppas vi att den fina trenden håller i sig året ut. I så fall innebär det 1,4 miljoner resenärer till Asien via Helsingfors. Finnair flyger 300 gånger i månaden till Asien från Helsingfors.

Finnairs Angels hjälper dig i Helsingfors
Nu gör Finnair sommaren ännu gladare för flygresenärer på Helsingfors flygplats. Flygbolaget har anställt tolv så kallade "Finnair Services Angels", som gör resan med Finnair till en minnesvärd upplevelse redan på flygplatsen. – Vårt mål är att kontinuerligt utveckla vår service under alla skeden av resan. Finnairs service Angels uppdrag är att främst att vägleda och hjälpa alla resenärer på Helsingfors flygplats ", säger Markku Remes vid Finnairs kundtjänst. Den tolv " Änglarna", som är noga utvalda för att kunna ge kvalificerad service, är samtliga flerspråkiga. Allt från japanska till svenska. Nästa gång du behöver hjälp på Helsingfors flygplats - leta efter en hjälpande "ängel" i vit t-shirts!

• Flygtrafik