Singapore lyfter Finnairs Asientrafik

Finnairs nya linje till Singapore lyfte passagerarsiffrorna till Asien rejält under juni månad i år jämfört med fjolåret. Plus 30 procent mätt i betalda passagerarkilometer, enligt Finnairs junistatistik. Allt fler resenärer valde också att flyga i Business class till Asien. Plus 20 procent.

Positiva signaler kommer nu också från Japan - Finnairs största marknad omsättningsmässigt. Trafiken från Japan till Helsingfors utvecklas stabilt igen. Till Japan återhämtar den sig starkt, men ligger fortfarande under fjolårets nivåer. Orsak: Jordbävning, kärnkraftshaveri och tsunami. Lägg till detta att kabinfaktorn sjönk marginellt trots kapacitetshöjningen. Finnair flyger sedan den 30 maj i år totalt 21 gånger i veckan till Tokyo, Osaka och Nagoya.

Finnairs halvårsiffror från Norrköping: "Sanslöst!"

– Finnairs flyglinje mellan Norrköping och Helsingfors har en sanslöst positiv passagerartillväxt. Första halvåret i år ökade antalet resenärer med 55 procent jämfört med samma period förra året. Jag är övertygad om att detta bara är början. I takt med att Finnairs Asientrafik expanderar inser allt fler invånare söder om Stockholm, att den smidigaste vägen till Finland och rakaste vägen till Asien går via Norrköpings flygplats, säger marknadschef Jörgen Nilsson vid Norrköpings flygplats.

Finnair och Malaysia Airlines öppnar upp Sydostasien

Nu har flygbolaget Malaysia Airlines blivit associerad medlen i flygalliansen oneworld. Nästa år fyller bolaget 65 år. Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen välkomnar den nya medlemmen i oneworld:
– Det stärker alliansen och ger Finnairs kunder kraftigt utökade möjligheter att flyga vidare från Singapore med Malaysia Airlines till ett brett utbud av destinationer runt om i Sydostasien och Oceanien.
Malaysia Airlines är rankat som femstjärnigt av världens största oberoende flygkonsumentsajt Skytrax. Bolaget flyger till 85 destinationer och har en flotta bestående av 85 flygplan plus option på ytterligare 56 plan. Däribland Boeing 777 även kallad "Trippelsjuan". Sedan 1963 har Malaysia Airlines erhållit över 100 utmärkelser för service och säkerhet, vilket avsevärt stärkt bolagets varumärke internationellt. 2012 blir Malaysia Airlines fullvärdig medlem i oneworld.

Finnair lockar Asienresenärer från Frankrike

Nästa år i april startar Finnair dubbla dagliga förbindelser mellan Helsingfors och Frankrikes andra stad Lyon med 1,2 miljoner invånare. Syfte: Att erbjuda smidiga förbindelser via Helsingfors till Asien. Den nya linjen erbjuder också dagspendling mellan Lyon och Helsingfors. Finnair flyger Embraer 190 på sträckan.

• Flygtrafik