Finnvedsbostäder jobbar aktivt mot bostadsbristen.

Finnvedsbostäder jobbar aktivt mot bostadsbristen.

Finnvedsbostäder tillsammans med Boföreningen Forsparken har sedan huset på Storgatan i Forsheda byggdes haft svårt att attrahera tillräckligt många hyresgäster för att huset skall bli fullt. På senaste styrelsemötet beslutades därför att Finnvedsbostäder skall hyra ut de kooperativa hyresrätterna som vanliga hyresrätter, enda haken är att det är på ett andrahandskontrakt då Boföreningen Forsparken hyr hela huset av Finnvedsbostäder.

Då bostadsbristen i kommunen är mycket stor är det ett välkommet tillskott på bostadsmarknaden och Finnvedsbostäder räknar med att  lägenheterna kommer hyras ut snabbt med tanke på hur stor efterfrågan det är på bostäder i nuläget.

Just nu är det 4 lediga lägenheter på Storgatan i Forsheda. De lediga lägenheterna kan sökas via Finnvedsbostäders hemsida med start den 22/12.

Boföreningen Forsparken är en kooperativ hyresrättsförening i Forsheda som innefattar 12st lägenheter som färdigställdes 2012.

Lägenheterna har en öppen och generös planlösning och stora fönster för att få ett härligt ljusinsläpp. Huset ligger mitt i centrala Forsheda med ICA, blomsterbutik, pizzeria och buss/tågstation runt husknuten. Samtliga lägenheter är fullt tillgänglighetsanpassade.

Huset är ett lågenergihus/passivhus med extraisolerade väggar, golv, fönster och en effektiv värmeåtervinning ur ventilationsluften. Genom detta skapas förutsättningar för att nå 50% lägre energibehov än i traditionella byggnader. Passivhus är så välisolerade att de till stor del värms upp av kroppsvärme, elektriska apparater, belysning och solstrålning. Väggarna är 45cm tjocka och isolerar både värme och ljud mycket väl.

Finnvedsbostäder arbetar aktivt för att minska energianvändningen i sina bostäder. Då energipriserna stiger är det både tryggt och alltmer lönsamt att äga passivhus/lågenergihus och framför allt tjänar miljön på energieffektivare hus. Finnvedsbostäder AB ligger långt framme i byggande och utveckling av bostäder i passivhus. Denna typ av hus innebär en något högre investering i byggskedet, men på sikt är kostnaden för ägandet lägre då passivhusen ger kraftigt minskade driftskostnader.

Hyreskontraktet skrivs som ett andrahandskontrakt utan besittningsrätt då Boföreningen Forsparken hyr hela huset av Finnvedsbostäder. Möjlighet finns att träda in i föreningen antingen som stödmedlem eller genom att välja att betala en insats och därigenom få reducerad hyra.

Fakta: Kooperativ hyresrätt

I den kooperativa hyresrätten hyr hyresgästen sin lägenhet på ungefär samma villkor som en vanlig hyreslägenhet. Skillnaden är att hyresgästen hyr av en ekonomisk förening, en kooperativ hyresrättsförening. Hyresgästen måste dessutom vara medlem i föreningen. Kooperativ hyresrätt är ett särskilt slag av ekonomisk förening.

Medlemmarna i föreningen betalar dels medlemsinsatser, dels upplåtelseinsatser. Medlemsinsatserna uppgår vanligtvis till symboliska belopp medan upplåtelseinsatserna varierar betydligt, från noll till flera tusen kronor per kvadratmeter. Om man lämnar föreningen får man tillbaka upplåtelseinsatsen. Hyresgästen kan inte sälja sin hyresrätt.

Både bostadsrätten och den kooperativa hyresrätten är ekonomiska föreningar. Det finns dock en avgörande skillnad mellan bostadsrätt och kooperativ hyresrätt. I bostadsrätten finns en fast koppling mellan medlemmens andel i föreningen och nyttjanderätten. Detta möjliggör att man kan köpa och sälja nyttjanderätten i föreningen (man köper och säljer inte själva lägenheten). På vissa marknader kan priserna för bostadsrätter trissas upp rejält . I den kooperativa hyresrätten finns ingen fast koppling mellan medlemmens andel i förening och nyttjanderätten. Detta medför att nyttjanderätten då inte heller kan köpas och säljas. Den kooperativa hyresrätten är därmed spekulationsfri.  Det medför också att föreningarna kan ha en kö.

Den kooperativa hyresrättsföreningen kan i varierande grad ansvara för teknisk och ekonomisk förvaltning. Medlemmarna bestämmer själva vad och hur mycket av förvaltningen de ska utföra. Arbetsfördelningen mellan bostadsföretaget och föreningen regleras genom ett förvaltningsavtal. Källa:SABO

Relaterat innehåll