Mikael och Michael tar i hand. VD:arna för Finnvedsbostäder och Bygga GWG är överens.

Nyhet -

Finnvedsbostäder ökar byggtakten. Från 74 till 141 lägenheter på Jochnicktomten.

Finnvedsbostäder vill ta sitt ansvar och bygga mer därför utökas nu planerna för kvarteret Städet. Just nu byggs de första 74 lägenheterna på kvarteret Städet, och då efterfrågan på lägenheter är mycket stor har Finnvedsbostäders styrelse redan tagit ett strategiskt beslut om att påbörja etapp två med ytterligare 67 hyresrätter på samma tomt.

Det kommunala bostadsbolaget har nu lagt en tidplan ihop med det redan upphandlade byggföretaget Bygga GWG för områdets andra etapp för att på bästa sätt utveckla det nya bostadsområdet på Jochnicktomten.

- Vi tar vårt ansvar och forsätter att jobba aktivt för att utveckla boendesituationen i Värnamo kommun på ett bra sätt. Det blir totalt 141 nya bostäder i kvarteret, säger Mikael Nordholm, VD på Finnvedsbostäder.

Finnvedsbostäder vill bygga ett levande, med sociala ytor där känslan av att Jochnicktomten kommer till liv igen.

Husen byggs med Miljöbyggnad silver och vissa av taken täcks med sedum.

- Vårt miljötänk är extremt bra. Vi bygger parkeringsplatser med laddningsstolpar för elfordon och sätter solceller på taket, berättar Nordholm.

Kvarterets Städets första etapp, med totalt 74 bostäder, väntas bli klar med första inflyttning i november 2017. Etapp två med 67 lägenheter påbörjas redan under maj månad i år med inflyttningsstart hösten 2018.

- Efterfrågan på lägenheterna har varit enorm och redan efter 2 veckors arbete med uthyrningen har vi hyrt ut mer än 26% av lägenheterna i första etappen, berättar marknadschef Caroline Fagerström

Finnvedsbostäder ser en jämn fördelning på intresseanmälningarna.

- Alla storlekar på lägenheterna är lika attraktiva vilket är ett kvitto på att vi har gjort en bra bedömning i hur fördelningen på lägenheter skulle se ut. Det är alltid en utmaning att försöka möta efterfrågan på bästa sätt när det gäller lägenheterna storlek och planlösning säger Per-Magnus Rylander Fastighetschef på Finnvedsbostäder.

Relaterat innehåll