Delar ur personalen hos Bilmecano i Kil.

Bilmecano i Kil gasar sig ur rådande konjunktur tillsammans med First Stop

Värmland förknippar man gärna med bilsport och konkurrensen bland bilverkstäder är stor i närområdet. Detta avskräcker dock inte Bilmecano att satsa på expansion med förhoppningen att locka till sig ännu fler kunder.

Tiden går snabbt när man har kul och trivs på jobbet och det gör man på Bilmecano i Kil. Man är redan inne på 34:e året sedan start.

- Jag startade företaget redan 1969, berättar Uno Christoffersson ägare till bolaget. Vi är ett riktigt familjeföretag och både min fru, bror, son och brorson arbetar i företaget tillsammans med mig. För att få ännu mer spetskompetens har vi dessutom fler anställda som är riktigt duktiga inom mekanik, teknik och recond, intygar Uno vidare. Att vi är duktiga inom dom områdena är väldigt viktigt eftersom vår huvudprofession alltid varit bilverkstad och därför tillhör vi sedan flera år Bosch Car Service.

Bilmecano har alltid haft visionen att kunna erbjuda all sorts service, lagning av plåtskador, bilförsäljning och biluthyrning. Nu var det dags att även komplettera med försäljning av däck och fälgar samt den efterfrågade tjänsten däckhotell. För att på ett smidigt sätt kunna förverkliga detta tog man nu steget att gå med i First Stops nätverk.

- Att kunna erbjuda våra kunder däck och fälgar samt förvaring är en viktig del för att vi ska känna oss kompletta och kunna serva kunderna på bästa sätt. First Stop är ett nätverk som stöttar och hjälper oss med detta och vi får nu tillgång till produkter från många välkända varumärken, poängterar Joel Christoffersson, team leader hos Bilmecano och son till Uno.

Har man möjligheten kan det vara klokt att försöka gasa sig ur en lågkonjunktur och då ta tillfället i akt att satsa och utveckla sitt bolag för att stå väl rustad när allt vänder.

- Vi inser såklart vad det rådande, ekonomiska läget innebär, men vi ser att många kunder nu hellre lagar bilen än köper en ny. Då behöver dom även nya däck, vilket vi nu kan erbjuda så vi ser ändå ljust på framtiden, avslutar Joel innan han skyndar vidare för att hinna med allt i högsäsongen.

Nu när påsken, en av årets mest intensiva helger på våra vägar, är över och vintern äntligen släppt sitt grepp om Sverige för den här gången blir det högtryck hos alla verkstäder för att skifta om till sommardäck på kundernas bilar. Bilmecano står nu redo att ta sig an framtiden när man nu är medlemmar i både det paneuropeiska nätverket First Stop och Bosch Car Service, världens största oberoende bilverkstadskedja.