Madeleine Pahlm och Rickard Saari, Kungälvs Däckservice AB.

First Stop når helt nya kunder

Den snabba digitala utvecklingen, som pandemin resulterat i, har också ändrat vårt köpbeteende. Nya kanaler har blivit en självklarhet i vår vardag och vi är nu vana att kunna uträtta våra ärenden Online. För att anpassa sig efter kundernas nya köpbeteende och öka servicegraden erbjuder First Stops verkstäder såväl försäljning av däck som tidsbokningar via sin webplats.

- Vi gillar verkligen utveckling och modernisering, intygar Rickard Saari verkstadsägare på Kungälvs Däckservice. Tack var Onlinelösningen kan vi nu bredda vår kundkrets och vi når på ett enkelt sätt många fler och särskilt också en yngre kundgrupp. Glädjande nog är nästan alla Onlinekunder uteslutande nya kunder till oss, fortsätter Rickard.

- Tack vare Onlineshopen får vi faktiskt också in fler kunder som handlar av oss på plats i verkstan, upplyser Madeleine Pahlm kundmottagare på Kungälv Däckservice. Dessa kunder har då först undersökt vad som finns Online och är ofta bra pålästa. De kommer sedan in till oss för att diskutera och få höra våra synpunkter och förslag innan de gör klart affären.

Att välja rätt däck kan vara en knepig uppgift om kunden inte är riktigt van vid detta. Faktumet att det dessutom handlar om stora belopp vid inköp av nya däck gör inte valet enklare. Med hänsyn till detta hade First Stop ledorden enkelhet och tydlighet – både för slutkunden och deras verkstäder – i fokus när de arbetade fram Onlinelösningen.

- Vi har lagt ner mycket tid på att förenkla processen så långt det är möjligt för kunden, berättar Jörgen Svarén försäljnings- och marknadschef på First Stop Sverige. För oss som kedja är det naturligtvis även väldigt viktigt att våra verkstäder uppskattar systemet och att det underlättar deras dagliga arbete. Verkstan kan därför via sin mobil hantera beställningen och har då chans att själva kontakta kunden, svara på eventuella frågor eller erbjuda annat alternativ, fortsätter Jörgen.

Själva betalningen gör kunden på plats hos verkstan när de hämtar ut sina däck, en uppskattad betalningslösning som gör att kunden känner sig tryggare. Risken för felköp minimeras också tack vare att verkstan enkelt kan kontakta kunden så snart de får en order om de misstänker att något kan vara fel.

- Än så länge har vi bara haft 1 felköp och då upptäckte kunden själv sitt misstag och kontaktade oss direkt för att rätta till detta, berättar Rickard. Nu har vi testat Onlineshopen under hösten och känner oss väldigt nöjda. Inför kommande vårsäsong ska vi självklart även erbjuda våra kunder tidsbokning Online, avslutar Rickard.