Conny Karlsson på First Stop, Roger Gustafsson på Rogers Däck och Jörgen Svarén på First Stop.

First Stop och Uppsala gör gemensam sak - växer så det knakar!

Det är inte bara Uppsala kommun som visar fortsatt stark tillväxt i invånarantal. First Stop expanderar också kraftigt när dom nu skrivit avtal med 4 nya verkstäder och därmed tagit rejäla marknadsandelar i Uppsala med omnejd.

Koncernen Rogers Däck har nu anslutit alla sina 5 däckbolag till First Stopnätverket.

- Härligt att äntligen kunna sluta cirkeln och ansluta alla mina verkstäder, menar Roger Gustafsson ägare till hela koncernen Rogers Däck. Vår resa tillsammans med First Stop började redan 2010 när vi anslöt vår verkstad Rogers Däck på Björkgatan 42 i Uppsala. Under åren som följde har jag sedan gjort ett antal företagsförvärv i både Tierp och Sala, fortsätter Roger. För 2 år sedan förvärvade jag en till verkstad i Uppsala - Däck City i Uppsala – där jag för övrigt själv jobbade mellan åren 1985-1995. I och med den affären kände jag att säcken knutits ihop och tiden var nu mogen att kliva in fullt ut med alla däckbolag i First Stop. Nu är både Rogers Däck i Uppsala, Rogers Däck i Tierp, Rogers Däck i Sala, Däck-City i Uppsala och Rogers Däck Gnista medlemmar avslöjar Roger vidare.

Förutom att utöka koncernen med fler verkstäder har Roger även övertagit ett fastighetsbolag för att kunna äga sina egna lokaler och flyttat verksamheter under åren. Det har varit minst sagt fullt upp, men ändå funnits tid att utveckla och forma verkstäderna till en bra mix för att kunna tillgodose alla olika kundgrupper.

- Vi har en bredd bland våra verkstäder och jobbar med både personbilar och lastbilar, berättar Roger. Våra verkstäder har lite olika inriktningar och specialiteter där Gnista är enbart för tunga sidan medan de övriga är så kallade hybrid eller multiverkstäder som servar både personbilar, last och entreprenad eller så kallade ”gula fordon”. Att vi arbetar med så många olika fordonstyper tillsammans med väldigt duktig och kunnig personal är faktorer som gör att vi har en stark tilltro till framtiden, intygar Roger.

Att ha många ben att stå på, vända sig till olika kundkategorier och säkra upp för framtida utmaningar och behov är viktiga delar som First Stop verkligen uppmanar alla sina medlemmar att jobba mot och utvecklas inom.

- Vi har hela tiden ett öra mot marken för att följa med i den enormt snabba utvecklingen och kunna informera våra medlemmar och guida verkstäderna på bästa sätt, berättar Jörgen Svarén försäljnings- och marknadschef på First Stop Sverige. Det är viktigt att vi som nätverk är en bra support och kan hjälpa våra medlemmar att göra smarta val inför framtiden genom att erbjuda utbildningar och verksamhetsutveckling, förtydligar Jörgen. Rogers verkstäder är ett lysande exempel på verkstäder som hela tiden vill utvecklas och bli bättre och vi är väldigt glada att vi nu har hela deras koncern som medlemmar i vårt First Stop nätverk, menar Jörgen.

First Stop är medlemmar och sitter även med i styrelsen för branschorganisationen SFVF (Sveriges Verkstäders Fordonsförening). Därigenom får nätverket mycket viktig information som dom sprider vidare till sina medlemmar för att hålla dom uppdaterade.

- Just medlemskapet i SFVF och andra organisationer som kan föra vår talan mot myndigheter tycker vi är en stor fördel i medlemskapet i First Stop, poängterar Roger. Det och gemenskapen med alla andra verkstäder där vi kan bolla idéer och byta erfarenheter med varandra inom nätverket i olika forum förstärker devisen att ”ensam är inte stark”, avslutar Roger som sedan skyndar vidare i sin servicebil för att hjälpa en traktorförare i nöd som fått punktering.

Regioner