TL Motor i Västervik i sina nya lokaler sedan i somras.

TL Motor AB i Västervik tar klivet in i First Stop

Tim Larsson, ägare till TL Motor AB, hade bara hunnit jobba inom branschen i några år innan han som 23-åring redan kände att han ville fortsätta i egen regi och startade då bolaget ”TL Motor AB”. Verkstaden har vuxit allt eftersom och i somras flyttade dom in i nybyggda lokaler på 2 000 kvm med sina 15 anställda.

Vad är det då som möjliggjort att verkstaden kunnat expandera i den här takten och nått så stora framgångar?

- Det är flera faktorer som gjort oss så framgångsrika, menar Tim. Naturligtvis vår duktiga personal men också att vi är orädda att ta för oss på marknaden. Vi klarar alla sorters reparationer och det är sällan vi säger nej till en kund av den anledningen, försäkrar Tim.

Tim vill dock framhålla att det naturligtvis är i kombination med en del tur då Västervik, som endast har 30 000 invånare, har väldigt få fristående verkstäder. Flera märkesverkstäder har lagt ner på senare år så dom såg möjligheten att ta marknadsandelar tack vare detta. Det gör också att deras kundstock består av både privatpersoner och lokala företag.

Hur ser då företaget på framtiden och de utmaningar som den ständiga utvecklingen inom fordonsbranschen bjuder på?

- Vi vill såklart fortsätta växa, intygar Tim men just delen med serviceverkstad har kanske vuxit klart för vår del just nu. Ska vi öka där medför det så mycket annat att vi istället tänker fokuserar mer på att öka inom skadesidan och inom husbilssegmentet. Innan vi gick med i First Stop var däck mest ett komplement för oss, men nu ser vi naturligtvis helt andra möjligheter inom det området så ambitionen är också att växa och satsa på det området.

Den snabba utvecklingen inom elbilsbranschen ställer helt nya krav på verkstäderna och det är en stor utmaning att möta. TL Motor har redan idag utbildade tekniker för el- och hybridbilar och servar sådana fordon, även om det är i liten skala. Den stora satsningen på den egna fastigheten i somras vittnar om att verkstaden satsar på utveckling och vill ligga i framkant för att möta kundernas efterfrågan och de nya krav som framtidens fordon medför.

- Vi är mycket glada att TL Motor, en verkstad som hela tiden följer med i utvecklingen och är nyfikna på nya utmaningar, valde att gå med i vårt nätverk, berättar Jörgen Svarén försäljnings- och marknadschef på First Stop Sverige. Vårt nätverk fanns inte representerat med någon verkstad i Västervik eller närliggande område sedan tidigare, vilket naturligtvis tilltalade TL Motor, så det passar mycket bra in i vår Sverigekarta. TL Motor uppskattade också soft franchisekonceptet som vi inom First Stop arbetar med och det är skönt att få ett kvitto på att vårt paket är attraktivt ute hos verkstäderna. Vi på First Stop välkomnar vårt senaste tillskott i kedjan och önskar dom all lycka i sina satsningar, avslutar Jörgen Svaren.