FISKARHEDEN FIRAR 100 ÅR MED STORT ÖPPET HUS

FISKARHEDEN FIRAR 100 ÅR MED STORT ÖPPET HUS

Välkommen på Fiskarhedens Öppet Hus för allmänheten på lördag 17/6! Det blir stort firande med massor av aktiviteter och händelser, bl a rundturer på industrin, timbersportuppvisning, laserskytte, skördarsimulator, underhållning, barnaktiviteter, fika och lunch mm, se bifogat program.

Tid: Kl 9-15 lördag 17/6
Plats: Fiskarhedens sågverk, Transtrand

Making a difference since 1923
Företagets historia har sin början 1923 då Fiskarhedens Sågverksförening startades med initiativtagare Johan Jacobsson som återvände till hembygden efter en tid i USA. Nya ägare tillkom så småningom och sågen moderniserades vartefter. 1943 ersattes ångmaskinen av eldrift. 1962 bildades Fiskarhedens Trävaru AB och sågen blev ett renodlat affärssågverk och fick kunder långt utanför Sveriges gränser. På 1960-talet kom djupa konjunktursvackor men på 1970-talet ökade efterfrågan och investeringar gjordes. 1988 blev familjen Larsson ägare och Olle tog över sågverket. Utvecklingen mot ett stort exportföretag startade. Företagskulturen förändrades, arbetarnas betydelse lyftes fram och en vi-känsla etablerades.

Med en ny såglinje med bandsåg i slutet på 1990-talet blev Fiskarheden ett modernt sågverk med allt effektivare sågteknik och ytterligare produktionsökningar som följd. Antalet anställda ökade under familjen Larssons tid från 42 till dagens drygt 160 personer.

Men det har även varit svårigheter genom åren. 16-17 december 2007 rasade en stor brand och det nyrenoverade justerverket totalförstördes. Även panncentralen har brunnit, 2013.

2019 var det dags för ett generationsskifte, då efterträdde Magnus Larsson sin far Olle som VD. I familjeföretaget ingår även Magnus Larssons bröder Mattias och Jonas Larsson, som båda arbetar på Fiskarheden. Olle Larsson finns kvar i företaget som ägare och styrelseordförande.

Fiskarhedens Trävaru AB övergår nu till koncern. För att följa visionen ”En växande, hållbar samhällsbyggare med nöjda kunder i alla led” bildades Fiskarheden Fastigheter 2021. Fastighetsbolaget gör att man kan erbjuda attraktiva bostäder och lokaler inom regionen.

Från att ha varit delägare i Sälen Timber blev Fiskarheden helägare i slutet av 2021. Företaget bytte namn till Fiskarheden Komponenter. Företaget tillverkar träkomponenter till den nationella marknaden.

I början av 2022 förvärvades familjeföretaget Älvdalsfönster, som tillverkar högkvalitativa allmogefönster i trä.

2023 gick Fiskarheden även in i entreprenadbranschen tillsammans med bolagen Grefs och LimaJohan. Bolaget går under namnet Grefs och erbjuder fullservice inom entreprenad och transport.

För mer information, kontakta:
Ulrica Lund Lissman, kommunikationschef Fiskarhedens Trävaru AB ulrica.lundlissman@fiskarheden.se tel 070-334 43 04

Regioner

Fiskarheden är ett av Sveriges största privata sågverk. Vi är också ett av de modernaste. Sågen ligger bara ett stenkast från Vasaloppsstarten i Transtrand i Dalarna. Med ca 155 anställda är Fiskarhedens Trävaru AB det största industriföretaget i Malung-Sälens kommun. Varje år producerar vi mer än 360 000 kubikmeter prima virke. Hållbarhet i stort och smått genom hela produktionskedjan är mycket viktigt för oss. Självklart är vår verksamhet certifierad enligt Svenskt PEFC certifieringssystem för uthålligt skogsbruk samt spårbarhetscertifierad enligt PEFC och FSC.

Ulrica Lund Lissman

Presskontakt Kommunikationschef Kommunikation 0703344304

Välkommen till Fiskarhedens Trävaru Aktiebolag!

Fiskarheden är ett av Sveriges största privata sågverk. Vi är också ett av de modernaste. Sågen ligger bara ett stenkast från Vasaloppsstarten i Transtrand i Dalarna. Med ca 155 anställda är Fiskarhedens Trävaru AB det största industriföretaget i Malung-Sälens kommun. Varje år producerar vi mer än 360 000 kubikmeter prima virke. Mer än 90 procent av vår produktion har köpare utanför Sveriges gränser. Hållbarhet i stort och smått genom hela produktionskedjan är mycket viktigt för oss. Självklart är vår verksamhet certifierad enligt Svenskt PEFC certifieringssystem för uthålligt skogsbruk samt spårbarhetscertifierad enligt PEFC och FSC.

Fiskarhedens Trävaru Aktiebolag
Fiskarheden 139