Fiskarheden förvärvar Älvdalsfönster

Fiskarheden förvärvar Älvdalsfönster

Fiskarheden blir ägare till Älvdalsfönster AB. Förvärvet är ett steg mot visionen att vara en växande, hållbar samhällsbyggare med nöjda kunder i alla led. Ambitionen att utveckla vidareförädlingen av den lokala råvaran kommer att gagna både oss, regionen och den lokala skogsägaren.

-Vi går nu in i en för oss ny verksamhet som vidareförädlar virke av hög kvalité. Vi skapar på så sätt synergier inom värdekedjan och det är något som vi vill bygga vidare på i framtiden, säger Magnus Larsson vd vid Fiskarhedens Trävaru AB.

Älvdalsfönster är ett familjeföretag med ett starkt varumärke och många likheter med Fiskarheden. Det är lokalt förankrat i bygden, har väl fungerande tillverkningsmetoder och med en fin råvara skapas produkter av hög kvalitet.

Älvdalsfönster grundades 1924 och är ett av Sveriges äldsta fönsterföretag. Idag är det fjärde generationen som driver det genom bröderna Erik och Mats Peterson.

-När vi stod inför en generationsväxling var det inte aktuellt med övertagande inom familjen, berättar Erik Peterson, tidigare ägare och VD. Vi var måna om att hitta en köpare som ville utveckla och driva företaget vidare och då föll valet på Fiskarheden.

Älvdalsfönster, som idag har 14 anställda, tillverkar både kulturfönster med allmogeprofil, fönsterdörrar och standardfönster. Försäljningen sker i huvudsak över hela Sverige och kunderna är till hälften privata och resterande produktion går till byggfirmor samt återförsäljare inom bygghandeln.

För mer information kontakta:
Magnus Larsson, vd Fiskarhedens Trävaru AB, tel 076-832 92 36