Fiskars ger dig ved till brasan för romantiska midvinterkvällar

Höganäs, December 2010

Håll kärlekens låga brinnande
Den senaste serien yxor från Fiskars ger dig ved till brasan för romantiska decemberkvällar

Nu är det jul igen och vinterkylan biter. En sak som är gemensamt för alla, oavsett ålder, kultur eller bostadsort är detta: en kväll framför brasan är något av det mest romantiska som finns. Oavsett om ni är nyförälskade eller redan delat många år tillsammans, så är det ett perfekt tillfälle att luta sig tillbaka och dela värme. En mysig brasa kan göra även den kallaste midvinterkväll behaglig och avslappande.

Men för att allt ska gå bra krävs lite förberedelser. Fiskars nya serie yxor hjälper dig klyva veden du behöver för en brasa som sprakar och knastrar under lång tid!

Våra nya yxor bygger på 20 års erfarenhet och noggrann anpassning av alla tänkbara detaljer, och de har konstruerats för att minska ansträngningen så mycket som möjligt – så att du kan spara din energi till kvällens romantik.

Yxans huvud är integrerat med bladet för att utnyttja krafterna på bästa sätt, och det ultralätta och hållbara Fibercomp™-handtaget minimerar trötthet och gör yxan närmast okrossbar. Den perfekta balansen mellan huvudet och skaftet garanterar en säker och effektiv svingrörelse. Det stötskyddande och bekväma handtagets ger utmärkt grepp, och bladets förbättrade geometri ser till att yxan lätt kan tas bort ur vedträet.

En familj med sju medlemmar

Fiskars nya serie yxor innehåller fyra universalyxor för träsnideri, snickerier, kvistning, gallring och huggning, och tre klyvyxor för vedklyvning – i olika storlekar för vedträn i olika storlekar. De nya yxorna har också sina namn tryckta på skaftet, så att du lättare kan välja rätt verktyg till uppgiften.

Håll dig skärpt

Alla nya yxor levereras med hölster, ett mycket praktiskt tillbehör som skyddar både bladet och användaren. Det säkra låset är lätt att öppna och stänga, och hölstret fungerar också som ett smidigt bärhandtag. Hölstren har ett elegant utseende som är helt i harmoni med yxans höga kvalitet och prestanda.

Nästa generation yxor från Fiskars vann utmärkelsen ”2010 Red Dot Design Award” i en av världens största och mest erkända designtävlingar. Utmärkelsen ges bara till kvalitetsprodukter som samtidigt anses vara särskilt kreativa och innovativa.

Skapa den perfekta brasan för en romantisk vinterkväll…

1. Torkad ved
    För att få en riktigt bra brasa i kaminen behöver du ved som torkats länge, helst cirka ett år. Fuktig ved och grön ved som nyligen huggits från träd är svårare att elda: den kommer att pyra i stället för att brinna, och ger inte någon ordentlig värme.
  2. Se upp med storleken
    Klyv veden i olika storlekar, från 8 till 15 cm i diameter. Mycket av sådan ved som säljs i handeln har inte klyvts i tillräckligt små delar för att fungera väl i kaminer och eldstäder. Om eldstaden är stor kan större vedstycken användas, men aldrig större än 20 cm diameter. De vedstycken som lossnar vid klyvning är perfekt som tändved.
  3. Tändved
    Se till att du har tillräckligt med tändved och tidningspapper för att få igång brasan. Mjukare ved som fur, ceder, gran och poppel ger bättre tändved än hårdare träslag eftersom de mjukare är lättare att klyva och tänder lättare.
  4. Håll elden brinnande
    Ved brinner bäst i cykler. En cykel börjar när en ny omgång ved läggs in på en bädd av glödande kol, och slutar när veden reducerats till kol och blivit till en likadan bädd. Lämna aldrig en eld utan tillsyn!
  5. Stapla smart till nästa vinter
    Ved ska staplas på ett öppet område som utsätts för sol och vind under sommaren. Grön ved kommer inte att torka ordentligt inne i vedbodar eller i skuggan. Stapla så att veden hålls ovan jord och täck över veden för att skydda den mot regn.
  6. Aska
    Viss aska innehåller näringsämnen och kan användas som trädgårds- och gräsgödsel, och kan även minska surhetsgraden i jorden. Den kan också användas i komposthögar för att hålla pH-värdet neutralt.

• Naturresurser

• romantik
  • hugga ved
  • klyvyxa
  • ved
  • midvinter
  • mysa
  • garden
  • fiskars
  • öppen brasa
  • brasa
  • kärlek
  • trädgård

Fiskars är en ledande global leverantör av produkter för hemmet, trädgården och utomhusbruk. Koncernen har många starka och respekterade internationella varumärken, inklusive Fiskars®, Iittala®, Gerber®, Silva®, och Buster®. Företaget grundades 1649 och är noterat på NASDAQ OMX i Helsingfors. Fiskars är Finlands äldsta företag. Fiskars noterade en nettoförsäljning på 663 miljoner € år 2009, och har cirka 3 600 anställda.