KIA Fjällmaraton Årefjällen. 1 augusti - Copper Trail 7K

1 augusti - Copper Trail 7K

Förra året introducerades det nya loppet Copper Trail 7K inom Fjällmaratonveckan. I år var det återigen ca 400 förväntansfulla deltagare som hoppades att just de skulle vinna bilen (en Kia Picanto) som lottas ut bland deltagarna. Start och mål är på Åre Torg och sträckningen går brant uppför och rundar Totthummeln för att sedan bjuda på en härlig utförslöpa. Banan är 7 kilometer och innefattar imponerande 400 höjdmeter i riktigt teknisk terräng vilket gör tävlingen till en utmaning för många.

Jonas Eriksson tog hem herrklassen på tiden 29:55 putsade därmed till banrekordet från förra året med 43 sekunder. I damklassen segrade Frida Hallquist (36:42) för andra året i rad. Bilen vanns av den 13-årige Daniel Johanson från Hjelset i Norge. Daniel började gråta av lycka på scenen och meddelade mellan hulkningarna att hans mamma hade lovat att skjutsa runt honom i bilen.

Det fantastiska vädret höll i sig under hela kvällen och Åre Torg var fullproppat med deltagare och publik. Copper Trail 7K är loppet som alla kan vara med på och uttrycker verkligen Fjällmaratons vision om att fler ska upptäcka tjusningen med friluftssporter och uppleva glädjen med löpningen i fjällens fantastiska terräng.

Idag torsdag, anländer Emelie Forsberg till Åre för att deltaga i Kia Fjällmaraton på lördag den 4:e augusti.