KIA Fjällmaraton Årefjällen - Peak Performance Vertical K

31 juli - Peak Performance Vertical K

I tisdags, den 31 juli fortsatte Fjällmaratonveckan med Peak Performance Vertical K. Loppet startar på Åre torg och är en enda lång kamp mot mjölksyran med sina 1000 höjdmeter och 5 km. Målet är på toppen av Åreskutan och de flesta känner mest en enorm glädje över att få lägga sig ner när de når toppstugan.

I år var det Hayden Hawks, vår långväga besökare från Utah som kammade hem segern med tiden 42 minuter och 15 sekunder. Åres Petter Engdahl som förra året var och sniffade på Luca Cagnatis banrekord (41:36) från 2015 var 32 sekunder efter Hayden. Till Petters försvar vill vi nämna att han för två dagar sedan tog tredjeplatsen i Skyrunner World Series i Andorra och anlände till Åre idag. Det var med andra ord knappt med tid för återhämtning.

Det är verkligen damernas år i år och det nya banrekordet på Salomon 27K i lördags toppades med att Emmie Collinge från Storbritannien slog sin egen tid från 2016 med nästan 3 minuter på Vertical K-banan. Emmies fantastiska tid 46:24 hade räckt till en riktigt bra placering i herrklassen också.

Framtiden för svensk trailrunnning ser ljus ut. 12-årige Grim Norén nådde toppen på 59:40, just att komma under timmen ses som ett mål för många av de vuxna deltagarna. Grims tid räckte till en 64:e plats i herrklassen och han placerade sig därmed i övre halvan av startfältet.

Liksom Salomon 27K och Välliste Runt så var det en ökning av deltagarantalet på Peak Performance Vertical K. Totalt antal startande var 173 stycken.