Pressmeddelande -

Porträttkonst med närvaro – nu visas John Alinders fotografier på plats i Fjärdhundraland

I sommar presenteras fotografen John Alinders porträtt i en stor utställning i ett samarbete mellan Fjärdhundraland och Upplandsmuseet. Välkommen på vernissage söndag 19 juni kl 11!

John Alinder var en självlärd fotograf som levde i Sävasta, Altuna socken, hela sitt liv. Han fotograferade människor, djur och händelser i sin omgivning under tidigt 1900-tal och hade en sällsynt förmåga att få personerna att slappna av och på så sätt kännas levande, för alltid.

Sommaren 2022 visar Fjärdhundraland och Upplandsmuseet utställningen Lövskugga med över hundra porträtt i Altunagården, Fjärdhundra, mellan Enköping och Sala, mitt i det område där Alinder var verksam. Några kilometer bort ligger den gård där Alinder bodde hela sitt liv.

– Vi är riktigt glada över att kunna visa Alinders porträtt i hans egen hembygd. De är en kulturhistorisk bildskatt som skildrar en Uppländsk bygd i början av 1900-talet. säger Maria Ljunggren, Upplandsmuseets utställningschef.

Fotograf John Alinder föddes 1878 i Sävasta i Altuna socken, mitt emellan Enköping och Heby. Han var den rebelliske bondsonen som förblev hembygden trogen under hela sitt liv. Föräldragården, jordbruket han förväntats ta över, tackade han nej till – ingen liten sak på den tiden. I stället ägnade Alinder sig åt diversearbete, men framför allt blev han en självlärd fotograf.

I över trettio år skildrar han sin hembygd, sitt paradis på jorden. Bilderna har stor närvaro och personlig karaktär, långt ifrån tidens stela ateljébilder. Alinder tar med sig sin stora glasplåtskamera och stativet hem till de han avbildar. Modellerna är väl medvetna om det särskilda fototillfället, de har klätt sig fina och tagit med husdjur och föremål som blir en del av iscensättningen framför kameran.

– I fotografierna får vi komma människorna nära och möta dem i stunden säger Maria Ljunggren. Porträtten är gjorda med stor humor och närhet.

Utställningen är producerad av Landskrona Foto i samarbete med Upplandsmuseet. Upplandsmuseet har Alinders många glasplåtar i sin ägo – inte mindre än 8 421 stycken, de flesta från 1910- och 1920-talen. I Altuna samarbetar museet med Fjärdhundraland – som driver destinationsutveckling i området mellan Uppsala, Västerås och Stockholm – och Altunagården, Altunabornas bygdegård.

– Att ta Alinder hem till Fjärdhundraland är en gammal dröm, säger Mats Thorburn, Fjärdhundraland. Hans bilder kombinerar det jordnära bygdefotografiet med en glasklar konstnärlig blick – på samma sätt som Fjärdhundraland kombinerar det lokala och genuina med esökarperspektivet. Det lilla och det stora får lika stor plats.

Utställningen invigs 19 juni och visas fram till 31 juli, tisdag till söndag kl 11–17.

Kontakt:

Maria Ljunggren, Upplandsmuseet, 018-16 91 40, maria.Ljunggren@upplandsmuseet.se
Mats Thorburn, Fjärdhundraland, 0701-73 93 99 mats@fjardhundraland.se

Pressbilder: https://newsroom.notified.com/...

Läs mer hos Fjärdhundraland

Utställningen finansieras till del av Leader Mälardalen.

• västerås
  • uppsala
  • fotokonst
  • fjärdhundraland

• Uppsala

I Fjärdhundraland samlar vi bra upplevelser i en levande landsbygd med historia, naturupplevelser och spirande småföretagande: kaféer, boende, gårdsbutiker och mycket mer! Massor av mathantverk, natur, kultur – allt inom en timme från Stockholm, Uppsala och Västerås.